Klanttevredenheidsonderzoek

OV-Klantenbarometer komende jaren uitgevoerd door I&O Research

Foto: Gerben Huijgen, directeur van I&O Research, en Pieter Litjens, directeur van CROW, hebben de uitvoeringsovereenkomst op dinsdagmiddag ondertekend. CROW en I&O Research

De OV-Klantenbarometer wordt de komende jaren uitgevoerd door I&O Research. Het onderzoeksbureau neemt het stokje over van Goudappel, dat de afgelopen zes jaar het klanttevredenheidsonderzoek voor haar rekening nam. I&O Research begint met het veldwerkonderzoek in januari 2024, na de toewijzing van de Europese aanbesteding. 

De toewijzing vindt plaats voor een periode van vijf jaar, met de mogelijkheid tot verlenging van één of twee jaar. De omvang van het reizigersonderzoek is aanzienlijk, waarbij 62 onderzoeksgebieden betrokken zijn en er in 2022 bijna 90.000 ingevulde vragenlijsten werden verzameld.

Enquêteurs gaan vier keer per jaar op pad om in alle vormen van het openbaar vervoer; stads- en streekvervoer, regionale treinen, NS-treinen, vervoer over water en Waddenveren willekeurige ritten uit de dienstregeling selecteren. Tijdens deze ritten zullen reizigers de kans krijgen om de vragenlijst in te vullen, die betrekking heeft op hun ervaringen.

Gunstige beoordeling

Het onderzoek, dat sinds 2001 jaarlijks wordt uitgevoerd, biedt belangrijke inzichten voor ov-autoriteiten om klantwaardering in concessies te vergelijken. Het onderzoekjaar 2022, hoewel gekenmerkt door post-corona herstel, liet gunstige beoordelingscijfers zien, namelijk een 7,8 gemiddeld. De resultaten van het komende veldwerk zullen in het voorjaar van 2024 worden gepresenteerd.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer