SP stelt Kamervragen over ‘floppen’ inchecken met mobiel

smart-ov, incheck, smartphone

De SP heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu over tegenvallende resultaten van de pilot met het inchecken met de mobiele telefoon in het OV. Twee maanden na de introductie van ‘OV-chip mobiel’ hebben 4702 personen deze app in gebruik genomen. Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, geeft toe teleurgesteld te zijn over de turbulente start van de pilot.

De proef die het mogelijk maakt voor reizigers om met de mobiele telefoon in te checken in plaats van een OV-chipkaart kampte al vanaf de start met kinderziektes. De dienst werd op 22 mei beschikbaar gemaakt voor klanten van Vodafone, KPN en enkele dochterbedrijven van KPN. KPN legde enkele dagen daarna het aanmeldingsproces al stil, omdat een groot aantal gebruikers de app niet aan de praat wist te krijgen. De incheck-app voor KPN klanten wordt opnieuw beschikbaar gemaakt. Wanneer dit precies gaat gebeuren, wordt na de zomer bekend.

Ingewikkeld aanmeldproces

Een van de moeilijkheden bij het gebruik van het nieuwe systeem zou het aanmeldproces zijn. De gebruiker moet naast het downloaden van de app ook een digitale portemonnee aanvragen bij de provider. Vervolgens dient er één cent naar Translink te worden overgemaakt om het systeem te activeren. Dit omslachtige proces zou drempels opwerpen voor de gebruikers.

Tweede Kamerlid Cem Laç van de SP wil dat de staatssecretaris de verschillende beslissingen die zijn genomen in kaart brengt rondom het opstarten, invoeren en uitvoeren van de pilot. Het Kamerlid vraagt de bewindsvrouw om hetzelfde te doen voor betalen in het OV met de bankpas, waarover is besloten om de invoering voorlopig niet door te laten gaan. Ook wil de SP’er dat de kosten van de lopende pilots bij Translink in kaart worden gebracht.

De SP wil verder dat het Bureau ICT Toetsing de verschillende pilots bij Translink doorlicht. Ook vraagt de partij aan Dijksma of zij kan garanderen dat “de kosten voor de mislukte pilots” niet voor “rekening komen van de reizigers en de belastingbetaler”.

Lees ook:

Aanmelden OV-chip mobiel tijdelijk stilgelegd voor KPN-klanten

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “SP stelt Kamervragen over ‘floppen’ inchecken met mobiel”

Sieka Snip|22.08.21|14:33

Ik heb het onlangs voor het eerst gebruikt en verdorie dit werkt dus niet laten verdwijnen voor dagje uit mensen die niet vaak treinen zoals ik. Beter dan uitprintkaart want die qr code werkt meestal niet op de qr code palen op stations en bij mij gaat vaak alles mis maar deze x ging het goed. Afkloppen maar ik ben blij ermee.

Alexander V. van Dijl|27.07.17|07:30

Misschien moet TLS het hele systeem van Londen eens overnemen… Denk ‘best pricing’ 😀

W00fer|26.07.17|11:57

Dat “niet al te lange tijd” is veel langer dan je denkt. Ik heb tussen de regels door begrepen dat Samsung Pay ook al langer op de rol staat maar dat het e.e.a. nog lang niet zo eenvoudig is aangezien de mobiele providers een deel van de betalingen willen. Aangezien Nederland een sterk gesubsidieerde toestelmarkt had zijn veel providertoestellen niet voorzien van standaard firmware. Daar draait de software niet op vandaar dat er een extra laag is zoals bijvoorbeeld de KPN of Vodafone software.

Jeroen Komen|26.07.17|09:08

In de metro van Londen kan je gewoon in- en uitchecken met Android Pay en Apple Pay. Beide systemen zouden over niet al te lange tijd ook naar Nederland moeten komen (volgens onofficiële berichten); wellicht kan translink deze dan ook koppelen?

https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless/other-methods-of-contactless-payment