Dijksma: ruimte nodig voor pilots verbetering betaalsysteem OV

smart-ov, incheck, smartphone

OV-bedrijven moeten de ruimte krijgen om het betaalsysteem in het openbaar vervoer te verbeteren. Dit betekent ook vrijheid om pilots uit te voeren die in de praktijk niet direct het gewenste resultaat hebben. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Sharon Dijksma, op vragen over het ‘floppen’ van de invoering van OV-chip mobiel.

Die vragen werden door de SP gesteld, nadat de start van OV-chip mobiel turbulent verliep. Via OV-chip mobiel kunenn reizigers betalen via een app op hun mobiele telefoon en is geen OV-chipkaart meer nodig. Maar in de dagen daarna kwamen veel klachten, omdat ze er niet in slaagden om de app te downloaden. Volgens Dijksma was er ook sprake  van technische problemen omdat de belangstelling zo groot was.

Problemen

Enige tijd nadat de app was gelanceerd erkende directeur van Translink, Arco Groothedde, in het Algemeen Dagblad dat de invoering niet was verlopen zoals hij gehoopt had. Ook Dijksma erkent dat de introductie van OV-chip mobiel niet vlekkeloos verliep. Volgens haar hadden de randvoorwaarden en omvang van de pilot beter gecommuniceerd moeten worden naar de toekomstige gebruikers. Maar ze stelt het belangrijk te vinden dat Translink en de vervoerders aan de slag gaan met de invoering van alternatieve betaalwijzen en dus ook met de invulling van pilots. “Uitgangspunt is dat de nieuwe systemen een toegevoegde waarde moeten hebben ten opzichte van de huidige OV-chipkaart.”

Ze benadrukt verder dat de problemen nu voorbij zijn. De huidige gebruikers van de app, zo’n 5400, zijn tevreden over de app. Daarmee is het aantal gebruikers wel toegenomen in vergelijking met vorige maand. Twee maanden na de introductie van OV-chip mobiel hadden 4702 personen deze app in gebruik genomen. Toch is dit nog lang niet zo veel als mogelijk, want de pilot met OV-chip mobiel was geschikt voor maximaal 10.000 gebruikers. Aan de gebruikersgroep wordt nu gevraagd om verbeterpunten, waarmee de vervoerders aan de slag kunnen voor een verdere ontwikkeling.

Financiën

Om de introductie van OV-chip mobiel te realiseren, heeft Translink al flink geïnvesteerd. SP stelde ook hierover vragen. De politieke partij wil weten welke kosten er al gemaakt zijn en wat de verwachtingen op termijn zijn. Dijksma reageert dat Translink in 2016 al 1,2 miljoen euro heeft geïnvesteerd in het betalen voor het openbaar vervoer met het de mobiele telefoon. Ze laat zich niet uit over de gemaakte kosten in 2017. Het is volgens Translink moeilijk een schatting te maken voor het toekomstige uitgavenpatroon. “Translink geeft aan dat de definitieve businesscase afhankelijk is van het aantal gebruikers.”

Translink heeft verder ook gewerkt aan de mogelijkheid om te betalen met de bankkaart. Naar verwachting gaat daarmee eind 2017 een pilot starten bij de HTM. Dat is later dan eerder was aangegeven, maar de ontwikkeling hiervoor gaat minder snel dan verwacht. In die betaalmethode heeft Translink al 2,4 miljoen euro gestoken. “Daaronder vallen ook de kosten voor het vervangen van het kernsysteem van de OV-chipkaart, dat 15 jaar oud is”, schrijft Dijksma. “Hiermee is het systeem verder toekomstbestendig gemaakt.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Dijksma: ruimte nodig voor pilots verbetering betaalsysteem OV”

Peter H. Smit|14.09.17|21:53

Op de foto lijkt de reiziger zijn telefoon te houden voor de rechthoekige display van de incheck paal. Moet hij zijn puntjescode niet laten zien voor het ronde raampje?