Incheckpoortjes Hilversum

‘Account Based Ticketing maakt verruiming productaanbod mogelijk’

Foto Dylan

Met de komst van Mobility as a Service dient zich een nieuw tijdperk aan voor de OV-sector waarin vervoerders hun diensten, tickets en abonnementen op verschillende platforms aanbieden. De overstap naar Account Based Ticketing (ABT) waarmee dit samengaat, biedt kansen om het aanbod te verruimen. Tegelijkertijd zal het complexe beheer en aanbieden van dit scala aan producten er niet eenvoudiger op worden.

“Sommige vervoerders hebben meer dan honderd verschillende typen producten in hun aanbod. Tel daar de verschillende prijsmechanismen als afstand en zones bij op, en je krijgt al snel een groot aantal combinaties van tarieven die van belang zijn bij het beheren van producten en transacties”, zegt Steven Pauwels, CEO van software-ontwikkelaar Roolit, dat onder meer Arriva en Keolis ondersteunt.

Alles op één plek

Door alle expertise en functionaliteiten te centraliseren, kan het OV volgens Pauwels naar een hoger niveau worden getild. Dit zorgt er namelijk voor dat gemakkelijk kan worden ingespeeld op de steeds veranderende wereld, zoals nu met de transitie naar MaaS. De noodzaak voor centraal product- en prijsbeheer is volgens de CEO dan ook alleen maar groter geworden met de komst van ABT, waarmee de reiziger zijn rit regelt via de smartphone. Toch is dat volgens hem nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend.

“Net als in de beginfase van de OV-chipkaart wordt dit vaak nog als een eenvoudig systeem gezien met een beperkte set parameters.” Het tegendeel is waar, benadrukt Pauwels, want de reiziger zal er natuurlijk allesbehalve op achteruit willen gaan. “ABT is dan ook eerder een verruiming van het OV-aanbod, dan een beperking of inkrimping. Om als OV commercieel rendabel te zijn, bestaat de noodzaak om vernieuwend en concurrerend te zijn. En dat kan nu eenmaal vaak worden gerealiseerd met het productaanbod.”

Zelf een oplossing bouwen

Pauwels richtte Roolit in 2012 op met als doel om bij te dragen aan een efficiënter beheer van systemen door vervoerders. “Toen ik vroeger als projectmanager en applicatiebeheerder in het OV werkte, viel mij op hoeveel complexiteit werd beheerd met puur handmatig werk. Dat is erg foutgevoelig. Niemand had er een oplossing voor, dus bouwde ik het zelf.” Dat resulteerde in de beheersuite Demarso, waarvan de focus ligt op product- en prijsbeheer.

Het softwarepakket bestaat uit verschillende modules die met elkaar kunnen communiceren, van een reserveringsplatform tot transactieverwerking. “We leggen vanuit het product- en prijsbeheer de link naar onder andere beheer van webshops, het beheer van trajecten, reserveringen voor chartervervoer. Maar ook naar andere systemen via standaarden zoals NeTeX om data uit te wisselen. Of integratie met planningssoftware als Hastus en Mobile Plan.”

Het voordeel is volgens Pauwels dat het gaat om Software as a Service (SaaS) in plaats van maatwerk, al heeft hij integratie niet uitgesloten. “De oplossing is wel zo gebouwd dat we in staat zijn om alle typen systemen en activiteiten van OV-spelers op het platform kunnen ondersteunen.” Met de transitie naar MaaS is dat de juiste keuze gebleken.

Lees ook: ‘Reserveringssysteem in OV biedt ook kansen na corona’

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Account Based Ticketing maakt verruiming productaanbod mogelijk’ | OVPro.nl
Incheckpoortjes Hilversum

‘Account Based Ticketing maakt verruiming productaanbod mogelijk’

Foto Dylan

Met de komst van Mobility as a Service dient zich een nieuw tijdperk aan voor de OV-sector waarin vervoerders hun diensten, tickets en abonnementen op verschillende platforms aanbieden. De overstap naar Account Based Ticketing (ABT) waarmee dit samengaat, biedt kansen om het aanbod te verruimen. Tegelijkertijd zal het complexe beheer en aanbieden van dit scala aan producten er niet eenvoudiger op worden.

“Sommige vervoerders hebben meer dan honderd verschillende typen producten in hun aanbod. Tel daar de verschillende prijsmechanismen als afstand en zones bij op, en je krijgt al snel een groot aantal combinaties van tarieven die van belang zijn bij het beheren van producten en transacties”, zegt Steven Pauwels, CEO van software-ontwikkelaar Roolit, dat onder meer Arriva en Keolis ondersteunt.

Alles op één plek

Door alle expertise en functionaliteiten te centraliseren, kan het OV volgens Pauwels naar een hoger niveau worden getild. Dit zorgt er namelijk voor dat gemakkelijk kan worden ingespeeld op de steeds veranderende wereld, zoals nu met de transitie naar MaaS. De noodzaak voor centraal product- en prijsbeheer is volgens de CEO dan ook alleen maar groter geworden met de komst van ABT, waarmee de reiziger zijn rit regelt via de smartphone. Toch is dat volgens hem nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend.

“Net als in de beginfase van de OV-chipkaart wordt dit vaak nog als een eenvoudig systeem gezien met een beperkte set parameters.” Het tegendeel is waar, benadrukt Pauwels, want de reiziger zal er natuurlijk allesbehalve op achteruit willen gaan. “ABT is dan ook eerder een verruiming van het OV-aanbod, dan een beperking of inkrimping. Om als OV commercieel rendabel te zijn, bestaat de noodzaak om vernieuwend en concurrerend te zijn. En dat kan nu eenmaal vaak worden gerealiseerd met het productaanbod.”

Zelf een oplossing bouwen

Pauwels richtte Roolit in 2012 op met als doel om bij te dragen aan een efficiënter beheer van systemen door vervoerders. “Toen ik vroeger als projectmanager en applicatiebeheerder in het OV werkte, viel mij op hoeveel complexiteit werd beheerd met puur handmatig werk. Dat is erg foutgevoelig. Niemand had er een oplossing voor, dus bouwde ik het zelf.” Dat resulteerde in de beheersuite Demarso, waarvan de focus ligt op product- en prijsbeheer.

Het softwarepakket bestaat uit verschillende modules die met elkaar kunnen communiceren, van een reserveringsplatform tot transactieverwerking. “We leggen vanuit het product- en prijsbeheer de link naar onder andere beheer van webshops, het beheer van trajecten, reserveringen voor chartervervoer. Maar ook naar andere systemen via standaarden zoals NeTeX om data uit te wisselen. Of integratie met planningssoftware als Hastus en Mobile Plan.”

Het voordeel is volgens Pauwels dat het gaat om Software as a Service (SaaS) in plaats van maatwerk, al heeft hij integratie niet uitgesloten. “De oplossing is wel zo gebouwd dat we in staat zijn om alle typen systemen en activiteiten van OV-spelers op het platform kunnen ondersteunen.” Met de transitie naar MaaS is dat de juiste keuze gebleken.

Lees ook: ‘Reserveringssysteem in OV biedt ook kansen na corona’

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.