Treinen, passeren, brug, Eem,

ProRail en NS: angst van machinisten onnodig

De angst van machinisten over het verhogen van de aanrijsnelneid van treinen bij stations is onnodig. Dat zeggen ProRail en de NS naar aanleiding van bezorgde reacties van machinisten. Bij de stations waar ProRail in de toekomst de snelheid wil verhogen, worden eerst veiligheidsaanpassingen gemaakt.

ProRail en de NS willen de aanrijsnelheden op spooremplacementen (de sporen die naar een station toe rijden) waar nu nog 40 kilometer per uur wordt gereden, verhogen. 

Deze emplacementen worden volgens de spoorbedrijven in de komende tien jaar veiliger en betrouwbaarder gemaakt. Dat betekent dat treinen elkaar veel minder kunnen kruisen of in tegengestelde richting kunnen rijden. Ook worden op die plekken wissels verwijderd.

Snelheden verhogen

Machinisten verklaarden maandag in de Volkskrant dat ze de plannen van de spoorbedrijven om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk vinden. Een machinist stelt dat er wordt ingezet om steeds meer treinen met minder vertraging te laten rijden, maar dat er geen controle is op de veiligheid.

De aanrijsnelheid bij het station in Arnhem werd onlangs verhoogd tot 80 kilometer per uur. Ook in Utrecht en Eindhoven wordt harder gereden. Daar ligt de maximumsnelheid op 60 kilometer per uur. Voorheen naderden treinen de meeste stations met 40 kilometer per uur.

Treinbotsing Amsterdam

De onrust onder machinisten is ontstaan door het onderzoek van de Onderzoeksraad voor veiligheid naar de treinbotsing in april 2012 in Amsterdam. 

De raad trok harde conclusies en stelde dat de NS en ProRail veiligheidsrisico’s in de dienstregeling onvoldoende hebben meegewogen. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport zou niet hebben ingegrepen. Ook zou er bij de aanschaf van de treinen geen rekening zijn gehouden met de botsveiligheid van het interieur.

ProRail en NS zeggen te begrijpen dat er naar aanleiding van het ongeluk in Amsterdam vorig jaar zorgen leven onder het personeel. Na het ongeval zijn er volgens de spoorbedrijven veel maatregelen genomen om de kans op herhaling te voorkomen.

Treinbeveiligingssysteem

Tot de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS in 2016 wordt het beveiligingssysteem ATBvv volledig uitgerold, dat ongeacht de snelheid treinen stil kan zetten bij nadering van een rood sein.

Lees ook:
Meer aandacht voor botsveiligheid bij aanschaf treinen
Verscherpt toezicht Ns en ProRail na treinongeluk

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en NS: angst van machinisten onnodig | OVPro.nl
Treinen, passeren, brug, Eem,

ProRail en NS: angst van machinisten onnodig

De angst van machinisten over het verhogen van de aanrijsnelneid van treinen bij stations is onnodig. Dat zeggen ProRail en de NS naar aanleiding van bezorgde reacties van machinisten. Bij de stations waar ProRail in de toekomst de snelheid wil verhogen, worden eerst veiligheidsaanpassingen gemaakt.

ProRail en de NS willen de aanrijsnelheden op spooremplacementen (de sporen die naar een station toe rijden) waar nu nog 40 kilometer per uur wordt gereden, verhogen. 

Deze emplacementen worden volgens de spoorbedrijven in de komende tien jaar veiliger en betrouwbaarder gemaakt. Dat betekent dat treinen elkaar veel minder kunnen kruisen of in tegengestelde richting kunnen rijden. Ook worden op die plekken wissels verwijderd.

Snelheden verhogen

Machinisten verklaarden maandag in de Volkskrant dat ze de plannen van de spoorbedrijven om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk vinden. Een machinist stelt dat er wordt ingezet om steeds meer treinen met minder vertraging te laten rijden, maar dat er geen controle is op de veiligheid.

De aanrijsnelheid bij het station in Arnhem werd onlangs verhoogd tot 80 kilometer per uur. Ook in Utrecht en Eindhoven wordt harder gereden. Daar ligt de maximumsnelheid op 60 kilometer per uur. Voorheen naderden treinen de meeste stations met 40 kilometer per uur.

Treinbotsing Amsterdam

De onrust onder machinisten is ontstaan door het onderzoek van de Onderzoeksraad voor veiligheid naar de treinbotsing in april 2012 in Amsterdam. 

De raad trok harde conclusies en stelde dat de NS en ProRail veiligheidsrisico’s in de dienstregeling onvoldoende hebben meegewogen. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport zou niet hebben ingegrepen. Ook zou er bij de aanschaf van de treinen geen rekening zijn gehouden met de botsveiligheid van het interieur.

ProRail en NS zeggen te begrijpen dat er naar aanleiding van het ongeluk in Amsterdam vorig jaar zorgen leven onder het personeel. Na het ongeval zijn er volgens de spoorbedrijven veel maatregelen genomen om de kans op herhaling te voorkomen.

Treinbeveiligingssysteem

Tot de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS in 2016 wordt het beveiligingssysteem ATBvv volledig uitgerold, dat ongeacht de snelheid treinen stil kan zetten bij nadering van een rood sein.

Lees ook:
Meer aandacht voor botsveiligheid bij aanschaf treinen
Verscherpt toezicht Ns en ProRail na treinongeluk

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.