metro, RET

RET: juist meer veiligheid door nieuwe inzet beheerders metrostations

De RET wil het aantal beheerders op metrostations in drie jaar tijd terugbrengen van 200 naar 126 arbeidsplaatsen. Volgens de ondernemingsraad (OR) van het vervoersbedrijf gaat het verminderen van het aantal beheerders ten koste van de veiligheid op de stations. De RET bestrijdt dat. “Door de komst van camera’s en brandwerende maatregelen zitten metrobeheerders niet langer vast in een hokje op de stations. Ze reizen rond over de stations en zijn daarmee zichtbaarder voor de reizigers”, aldus de stadsvervoerder.

RET heeft met de gemeente en stadsregio Rotterdam afgesproken om in 2017 een besparing van 26,9 miljoen aan overheidssubsidie te realiseren. Als onderdeel van deze besparing wordt het aantal beheerders op metrostations teruggebracht.

Beheerders

Woordvoerder Eline Klooster van de RET: “We besparen geld door de beheerders efficiënter in te zetten. In plaats van dat de beheerders de hele dag in een hokje zitten, stappen ze in de metro en staan reizigers op verschillende plaatsen te woord. Ze controleren of de liften werken en of de stations schoon zijn. Op de wat drukkere metrostations zoals Beurs, Centraal Station en Zuidplein blijven de beheerders permanent aanwezig.”

Henk van der Maden van de ondernemingsraad van de RET denkt dat de sociale veiligheid hierdoor flink achteruit zal gaan. “Wij zijn van mening dat de menselijke factor heel erg belangrijk is op de metrostations. Nu wordt er te veel uitgegaan van de zelfredzaamheid van de passagier. Daarnaast is het nog maar de vraag dat als de mobiele teams ergens ter plaatse zijn, dat ze bij een calamiteit op tijd bij een desbetreffend locatie kunnen zijn. De mobiele teams moeten dusdanig bereikbaar zijn dat ze er zijn voor de passagiers, maar dat kan op deze manier niet. Het is gewoon een kille bezuiniging.”

Brandveiligheid

Volgens de RET is de permanente aanwezigheid van beheerders niet meer nodig omdat er in de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in de metrostations, onder meer voor het project tunnelveiligheid. Klooster: “Daarbij hebben we diverse brandwerende maatregelen genomen. Zo gaan onder meer de poortjes op de stations automatisch open bij een brand, worden looproutes door noodverlichting aangegeven en treedt een rookafzuig-installatie in werking. Vanwege al die maatregelen vindt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond het niet meer nodig dat die stations permanent bemenst worden.”

Van der Maden: “Als op een metrostation een brand uitbreekt en er roept iemand door een speaker vanaf een andere locatie wat ze moeten doen, dan is dat heel anders dan dat er iemand op een metrostation aanwezig is die de mensen op weg helpt.”

Controleurs

De RET meldt dat het aantal controleurs op de metro’s hetzelfde blijft. Verder zal het aantal OV-surveillanten die de reizigers te woord staan in de toekomst waarschijnlijk toenemen. Hoeveel extra medewerkers er bij komen, wil de RET nog niet bekendmaken.

De OR stapt nu naar de Rotterdamse politiek om haar onvrede over het verminderen van het aantal beheerders en de inzet van de mobiele teams aan te kaarten. De ondernemingsraad heeft inmiddels een brief hierover ontvangen van wethouder Pex Langenberg van Mobiliteit en gaat daarop nog haar reactie geven.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Rotterdam sluit akkoord met RET over tram- en metrovervoer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “RET: juist meer veiligheid door nieuwe inzet beheerders metrostations”

John rdam|26.08.14|11:34

Die mensen zitten nu op een aantal stations in de stationshal in een hokje. Op de plekken waar de meeste klanten zijn is echter nooit een toezichthoudend iemand zichtbaar aanwezig: op de perrons en in de metro’s. Ook op de bovengrondse stations is helemaal geen personeel. Dus door die lui van hun stoel en achter het glas vandaan te halen krijgen de klanten meer dienstverlening voor hun belastinggeld. Volgens mij een prima plan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.