Volvo, Bus, Limburg

Vakbonden positief over staking, maar akkoord blijft uit

Het draagvlak voor de stakingen in het streekvervoer blijft groot. Vakbond CNV Vakmensen noemt de staking van afgelopen weekend, de vijfde van dit jaar, een groot succes. Maar ondanks het succes van deze stakingen is een onderhandelingsresultaat nog niet bereid. Sterker nog, de vakbonden en werkgevers zitten niet eens met elkaar om tafel voor overleg. 

Hoewel de vakbonden blij zijn dat chauffeurs blijven deelnemen aan de staking en hebben aangegeven bereid te zijn om te staken tot er een goede cao ligt, lijkt hier sprake van een impasse. De vakbonden willen hun eisen niet aanpassen en de werkgevers hebben al meerdere malen aangegeven dat die eisen gewoon niet haalbaar zijn.

Einde stakingen

Daarmee lijkt een spoedige oplossing nog niet in zicht. De volgende stakingen zijn alweer gepland, ditmaal in de regio’s Rotterdam, Drechtsteden, Voorne-Putten, Limburg en Friesland. Omdat de eindexamens voorbij zijn, worden deze acties ook weer verzet naar doordeweekse dagen en zullen de bussen dus in deze gebieden niet rijden op donderdag 31 mei.

“Chauffeurs zeggen dat zij doorgaan tot er een behoorlijke cao is”, aldus actiecoördinator Marco Hietkamp van CNV Vakmensen. “Onze leden vinden het niet meer dan normaal dat er goede afspraken komen over normale pauzetijden en over de werkdruk.” Eerder liet de voorzitter van werkgeversorganisatie VWOV, Fred Kagie, wel weten afspraken hierover belangrijk te vinden, maar hij benadrukte ook dat overleg hiervoor benodigd was.

Concrete afspraken

Hietkamp antwoordt dat CNV altijd bereid is om opnieuw in overleg te gaan met de werkgevers, maar benadrukt dat de vakbond daarvoor eerst concrete afspraken wil zien. Het gaat dan om een duidelijke verbetering van het eindresultaat dat eerder was gesloten en later door de leden werd afgewezen. “We willen van de werkgevers horen dat ze goed naar onze punten hebben gekeken en dat ze ons daarin tegemoet komen.”

De VWOV schreef in reactie op een eerdere staking nog dat het niet mogelijk was om te voldoen aan de eisen van de vakbonden, omdat die onbetaalbaar zouden zijn. Daar is volgens de actiecoördinator geen sprake van. “We hebben het hier echt niet over een onbetaalbare rekening. Volgens ons passen deze afspraken goed in een akkoord.”

De chauffeurs willen heel graag weer elke dag rijden, vertelt Hietkamp nog. Daarom wil de vakbond ook dat er snel een goede cao komt, zodat er een einde komt aan de stakingen. Maar daarvoor moeten wel duidelijke, concrete afspraken gemaakt worden. “Alles wordt uitgeknepen, maar het is belangrijk dat chauffeurs de tijd krijgen om hun rust te pakken.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.