Weinig klachten na eerste week nieuwe dienstregeling NS

drukte, station Tilburg

De invoering van de nieuwe dienstregeling van NS is zonder veel problemen verlopen. Tot een klachtenregen hebben de wijzigingen niet geleid. Onder meer via social media is wat onvrede geuit over te korte treinen en drukte. ”Maar we hebben weinig klachten ontvangen”, zegt Chris Vonk van reizigersorganisatie Rover. Ook bij NS bleef het rustig, vertelt een woordvoerder.

Zondag 14 december is de nieuwe dienstregeling voor 2015 van start gegaan. Daarbij was het uitgangspunt dat overdag op elk station elk halfuur minimaal één trein rijdt, in beide richtingen. Ook rijden er in de late uren meer treinen onder de nieuwe dienstregeling.

Problemen

”Al met al is er niet heel veel veranderd”, vertelt Vonk. ”Dus dat er weinig problemen zijn, verrast ons niet. We hadden deze ook niet verwacht. De grote wijzigingen staan voor 2017 op het programma. Vanaf dan wordt met hoge frequentie gereden op de lijn Amsterdam-Eindhoven, wat ook gevolgen heeft voor andere lijnen die er op aansluiten.”

Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV geeft aan wél een aantal klachten te hebben ontvangen. ”Dat ging met name over te korte treinen en de daarmee samenhangende drukte.”

Drukte

”Doordat op sommige trajecten meer treinen zijn gaan rijden, zijn op die lijnen meer treinstellen ingezet. Dat zorgt ervoor dat op andere trajecten kortere treinen rijden. Passagiers klaagden daardoor over drukte. Er waren zelfs gevallen waarbij ze op het perron moesten blijven staan, doordat de trein overvol was.”

”Daar stond tegenover dat de IC-Brussel, de voormalige Benelux-trein, wel beter is gegaan dan verwacht”, aldus Spithorst. ”Wij hadden gedacht dat er zich problemen zouden voordoen, bijvoorbeeld vanwege de staking in België. Die problemen zijn gelukkig uitgebleven. Maar door het aantal klachten over drukte, slaat de balans toch door naar het negatieve.”

Vertragingen

NS zegt de klachten over extreme drukte niet te herkennen. ”Ook qua vertragingen valt het mee. Er zijn wel wat problemen geweest bij Roermond. Maar dat had vooral te maken met de asbestproblematiek daar.”

”Hoewel het altijd druk is in de week vóór Kerstmis, valt het aantal klachten toch mee. Uit gesprekken met andere reizigersorganisaties hoorden we ook al dat er weinig negatieve berichten waren geweest.”

Treinstellen

Ook Rover hoorde niet veel wanklank over te korte treinen of extreme drukte. ”Het beeld van te weinig treinstellen herkennen we dan ook niet”, aldus Vonk. ”Er zijn juist enkele oudere treinstellen opgeknapt en ingezet om eventuele problemen voor te blijven.”

Tom van Gurp

Lees ook:

NS: elk halfuur een trein wordt minimum bij nieuwe dienstregeling

Auteur: Tom van Gurp

4 reacties op “Weinig klachten na eerste week nieuwe dienstregeling NS”

Paul Hanrath|26.10.15|06:46

Er valt zeker wel wat te klagen over de nieuwe dienstregeling van de NS. De verbinding van NoordHolland naar Den Haag is nóg meer verslechterd (intercity voor groot gedeelte weg) en de aansluiting in Leiden naar Alphen aan den Rijn neit meer gunstig, waardoor ik nu dan toch maar een auto ga aanschaffen. Vaarwel NS. Voor mij ben je echt een stap te ver gegaan in het uitkleden van het reizigersgemak voor de forens.

Multidimensiona|23.12.14|13:20

Bedankt, duidelijk. In de berichtgeving van veel media ontbreekt die informatie.

Paul Lamote|22.12.14|17:40

De verplichting om ieder halfuur te rijden geldt alleen op ma-vr overdag en dus niet in de avond en in het weekend.

Multidimensiona|22.12.14|11:47

Niet op elk station rijdt elk half uur een trein in beide richtingen: bijvoorbeeld op station Oisterwijk rijdt ’s avonds als vanouds elk uur één trein.

Komen de NS misschien op meer plekken hun belofte niet na?