Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

FNV en 1200 NS-medewerkers kaarten misstanden HSL aan

Voor vakbond FNV en een groot aantal NS-medewerkers is de maat vol. Zij bieden vrijdag een manifest aan aan de NS-directie, waarin ze verschillende misstanden op de HSL-Zuid aan de kaak stellen. De vakbond wil ook in overleg met de spoorvervoerder. “NS heeft de boel gewoon totaal niet op orde bij de HSL”, aldus Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor.

Hoewel de NS ook afgelopen jaar voldeed aan de door het ministerie gestelde eisen, blijft het treinvervoer op de HSL tegenvallen. Er stranden regelmatig treinen op dit traject en de punctualiteit en uitval op deze spoorlijn is inmiddels berucht. Daarom staan in het manifest twaalf verbeteringen, gericht op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en de infrastructuur. “Wij geven twaalf heel concrete verbeterpunten aan in ons manifest. Wil NS daar niet over praten, dan sluit ik acties niet uit”, vertelt Janssen.

Opleiding

Het manifest wordt aangeboden door FNV en is ondertekend door 1.200 medewerkers van NS. Zij zijn onder andere van mening dat de opleiding op de HSL onder de maat is. Machinisten zouden namelijk te snel in het diepe worden gegooid en nauwelijks begeleiding krijgen. Janssen: “NS heeft de beste machinisten van de wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen. En als ze daar dan rijden, is de ondersteuning vaak bedroevend.”

Het manifest bevat vijf adviezen om de opleiding voor machinisten op dit traject te verbeteren. FNV wil onder meer dat de opleiding inclusief praktijklessen flink wordt uitgebreid en stelt voor dat ervaren vakkrachten worden ingezet voor de begeleiding van nieuwe krachten. Als die nieuwe krachten in de praktijk aan het werk gaan, gebeurt dat, als het aan FNV ligt, samen met een vaste ervaren begeleider.

Vrijblijvend

De vakbond benadrukt dat het hier niet gaat om vrijblijvende tips en adviezen, omdat een ommekeer noodzakelijk is. Volgens FNV worden mensen door de slechte situatie op de HSL onverschillig en cynisch worden. “FNV Spoor stelt zich op het standpunt dat NS deze lijst met 12 verbeterpunten integraal dient te implementeren. Doet u het niet voor uzelf, dan doet u het maar voor de reizigers, de politiek en uw eigen medewerkers”, schrijft de vakbond bij het manifest.

Verder vraagt de vakbond aan NS om alleen nieuwe mensen op de HSL te laten instromen, die daar vrijwillig voor hebben gekozen. Als dat niet zorgt voor voldoende instroom, kunnen medewerkers worden aangewezen, maar alleen via transparant gedragen regels. De collega’s die op de HSL gaan rijden moeten weten wat er van ze verwacht wordt én wat NS van ze mag verwachten.

Verder moet er één duidelijk en kundig loket komen voor ondersteuning, de optimalisatie van alle meldingen en de evaluatie. “Nu moet de machinist soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de machinist kan proberen weer op weg te geraken.” Volgens FNV worden treinen af en toe zelfs onnodig geëvacueerd.

Materieel

Een van de problemen op de hogesnelheidslijn is het materieel dat hier nu wordt gebruikt. De treinen die momenteel op de HSL rijden, zijn niet voor de infrastructuur gemaakt. De vakbond is daarom ook positief over het ProRail-plan voor aanpassingen in de infrastructuur en vindt dat de NS-directie dit plan behoort te steunen. NS heeft al eerder bevestigd dat alleen ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kunnen zorgen voor een vergelijkbare betrouwbaarheid op de hogesnelheidslijn als op het reguliere spoor.

Maar toch heeft de vakbond enkele voorstellen voor het materieel, die zouden kunnen zorgen voor een verbetering. Eén daarvan is dat het materieel dienstvaardig de dienstregeling in moet. “Dit kan door het instellen van specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel.” Tegelijkertijd zou het beter zijn om software-updates of -aanpassingen uit te voeren op de overstandlocatie in plaats van in Watergraafsmeer. Dit drukt namelijk op de capaciteit.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.