Staatssecretaris: NMBS wil meewerken aan Drielandentrein

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

De Belgische vervoerder NMBS zou nog altijd onverminderd zijn medewerking willen verlenen aan de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Dit ondanks aanhoudende problemen om de grensoverschrijdende trein door te laten rijden naar Luik én het aangekondigde onderzoek van de NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Luik en Maastricht. Dit schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. 

Tot zover zijn aan de Nederlandse kant niet veel concrete resultaten gemerkt van die medewerking. Sterker nog, vervoerder Arriva verwacht dat de trein pas in 2022 naar Luik zal kunnen doorrijden. Dat is nog een paar jaar weg, terwijl Arriva de trein het liefst al operationeel had gezien. Maar Van Veldhoven spreekt in haar brief van ‘concrete stappen die nu worden gezet om te komen tot een succesvolle doortrekking van de Drielandentrein’.

Betrokkenheid

In de brief van de staatssecretaris maakt ze duidelijk dat de bal nu met name bij de drie vervoerders ligt, maar ze is bereid waar nodig te schakelen met de nationale overheid van België. Ze zegt toe met haar Belgische collega in gesprek te willen gaan over de voortgang van de Drielandentrein zodra er een nieuw kabinet in België is aangetreden. De regering in België is al bijna een jaar demissionair. Het is dus zeer de vraag of de Nederlandse staatssecretaris dit thema binnenkort zal kunnen aankaarten bij onze zuiderburen.

Inmiddels is er wel overleg tussen de directeuren van NMBS, Arriva en NS. Daarin werd gesproken over concrete afspraken die nu moeten worden gemaakt. Volgens de D66-politica trekken de partijen gezamenlijk op en nemen ze allemaal vanuit hun eigen rol hun verantwoordelijkheid. Bovendien komen over operationele en financiële afspraken aan bod. Overigens is eerder al op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva op dit traject gaat rijden, zo benadrukte de toenmalige Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus in april.

Beveiligingssysteem

De Belgen weigeren de Arriva-trein tot nog toe toe te laten op het spoor, omdat deze niet is uitgerust met het beveiligingssysteem ETCS. Wel bezitten de treinen de juiste veiligheidssystemen die nu operationeel zijn in Nederland, Duitsland en België. Daarom kan de trein prima rijden tussen het Duitse Aken en Maastricht, al verliep ook dat niet zonder slag of stoot.

Inmiddels heeft Arriva een concrete offerte-uitvraag lopen om ETCS te kunnen inbouwen in de treinen en dat gebeurt volgens de staatssecretaris zo snel mogelijk. “Op het moment dat de inbouw van ETCS wordt uitgevoerd en de exploitatie-afspraken zijn gemaakt, kan ook een toelatingsprocedure in België worden gestart”, aldus Van Veldhoven. De vervoerder zelf schat dat dit eind 2022 gerealiseerd is.

Belang reiziger

Het lijkt er dus niet op dat deze ‘Drielandentrein’ op korte termijn werkelijk door drie landen gaat rijden. Terwijl het eigenlijk de bedoeling was om in december 2018 met de exploitatie van deze grensoverschrijdende trein te starten. Maar tot nog toe hebben zowel de NMBS als de Belgische politiek zich nou niet bepaald geprofileerd als een voorstander van deze trein. Afgelopen april noemde de betreffende minister in België, Francois Bellot, de trein zelfs nog te duur.

Maar Van Veldhoven toont zich in haar brief positief over de instelling van de Belgische vervoerder. Het verkennende onderzoek naar een eigen halfuursdienst door NMBS zou namelijk geen concreet voornemen betreffen en de Belgische vervoerder zou nog steeds achter de intentieovereenkomst uit 2016 staan. “Ik ga ervan uit dat het oriënterend onderzoek wordt uitgevoerd in het belang van de reiziger. Datzelfde geldt voor de samenwerking tussen de vervoerders om samen van de Drielandentrein een succes te maken.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Staatssecretaris: NMBS wil meewerken aan Drielandentrein”

Rinique|21.10.19|16:19

Kwestie van ”wie gaat dat betalen”…
Nu moeten we immers een extra kaartje kopen.
Zelfde gezeur bij Roosendaal-Antwerpen.

Arco Sierts|14.10.19|22:48

De staatssecretaris speelt compleet onwetend het spelletje mee, en oreert aldus de meest prachtige verhalen richting de Kamer. Maar in werkelijkheid is het departement VOLLEDIG verantwoordelijk voor deze grenslijnflater. De inhoudelijk onkundige ambtenarij heeft een pesthekel aan techniek en schuift dat steevast af richting ProRail en/of ‘de markt’. Beleidsmakers hoeven niks te doen. Helaas: toch wel.

Arco Sierts|14.10.19|22:34

het is ronduit lachwekkend om te moeten constateren dat niemand doorheeft wat hier het kernprobleem is. Wie is er nou eigenlijk verantwoordelijk voor de inter-lidstatelijke afstemming en wederzijdse vastlegging van ETCS-beleid op grenstrajecten? Arriva zeker niet, en de provincie Limburg ook niet! En waarom wordt dit pas een thema als het al te laat is?
Nou, heel simpel: omdat het Ministerie het heeft laten afweten – ondanks kamervragen jaren terug! De complete ambtenarij heeft zitten slapen.

kees boer|02.10.19|15:30

Men wordt er moedeloos van dat er elke keer zo moeilijk over gedaan wordt en ook dat voor de zoveelste keer de toezegging niet wordt nagekomen

Pat Rick|25.09.19|14:14

Het is zeer moeilijk om een kabinet op federaal niveau te realiseren: de grootste partijen, NVA en PS staan er zeer vijandig in. Het record kabinetsformeren van 533 dagen lijkt haalbaar en de verkiezingen staan weer gepland voor mei 2024. Dus niet intrappen, want het is zo 2022

Het is dus verstandig om met mini-ster Bellot nu al te praten over het naleven van gemaakte afspraken. Een demissionair minister moet juist geen beslissingen nemen die afwijken van de intenties van de aflopende regering