Jeroen Fukken (foto: NS)

‘Deur-tot-deurreis is een mooie term, maar moet nu concreet worden’

Een spoorvervoerder die met zijn tijd meegaat, denkt niet alleen in treinen. De reiziger van nu en straks wil reizen op de manier die op dat moment het beste uitkomt. NS beweegt zich daarom van een treinbedrijf naar een breder mobiliteitsbedrijf, maar wat houdt dat precies in?

De spoorvervoerder zette de transitie twee jaar geleden in gang, zegt directeur strategie en innovatie Jeroen Fukken, op 16 september spreker op het OV Congres ’21. “We rijden heel veel treinen en gaan steeds meer treinen rijden, maar zien ook dat er door demografische ontwikkelingen, klantwensen en digitalisering veel meer mogelijk is. We willen samen met partners een breed palet aan vervoersmogelijkheden ontsluiten, omdat we er voor heel Nederland willen zijn.”

Sneller dan verwacht

Met de transitie naar een breder mobiliteitsbedrijf speelde NS in 2019 met haar nieuwe strategie in op veranderd reisgedrag. Alsof in een glazen bol werd gekeken, want door corona ging die verandering sneller dan verwacht. Dat heeft volgens Fukken niet alleen te maken met toegenomen flexibiliteit, maar ook met digitale adoptie, de aandacht voor gezondheid en vitaliteit. “Meer actieve modaliteiten als lopen en fietsen zijn enorm toegenomen. Dat sluit perfect aan op het OV.”

Bredere mobiliteit begint volgens Fukken met het concreet en gemakkelijk maken van een drempelloze deur-tot-deurreis. “Dat is een mooie term, maar zo lang je vijf apps nodig hebt om te kijken wat de beste optie is, kan je niet zeggen dat we het de reiziger echt makkelijk maken. De reiziger moet door de bomen het bos blijven zien in de wildgroei aan apps. Daarom heb je een digitaal platform nodig om alles bij elkaar te brengen en de deur-tot-deurreis beschikbaar te maken.”

Tijd voor de volgende stap

Die digitale basis komt eraan met het MaaS-platform RiVier, wat NS in samenwerking met stadsvervoerders RET en HTM ontwikkelt. Volgens Fukken is dit platform niet meer dan een hulpmiddel. “We noemen het een stekkerdoos die koppelingen mogelijk maakt. Op een manier dat verschillende aanbieders van bepaalde deelmodaliteiten daarop kunnen inpluggen.”

Het beschikbaar hebben van een platform is volgens de directeur cruciaal, omdat de reiziger meerdere functionaliteiten verwacht. “We doen deze investering omdat we continu het beste aanbod willen voor alle reizigers, die allemaal andere voorkeuren hebben. RiVier zorgt er op de achtergrond voor dat alle opties bij elkaar komen. Zodat iedere reiziger uit al die opties, op ieder moment zijn gewenste optie kan kiezen. Dat brede aanbod opbouwen zal wel even duren, maar is wel echt de volgende stap.”

Versneld door corona

Door corona werd NS gedwongen financiële maatregelen te nemen, maar de ontwikkelingen in het digitale aanbod gingen hoe dan ook door. Net als bijvoorbeeld de uitrol van het digitale slot op de OV-fiets, nieuwe in- en uitcheckzones om fietsen makkelijker de stallen en de aansluiting van deelauto’s. “We zijn er in de coronaperiode van overtuigd geraakt dat we moesten versnellen in ons aanbod met aanvullingen op de trein.”

Op welke manier, legt Fukken op 16 september uit op het OV Congres ’21. Waar zet de vervoerder op in om de reiziger weer te verwelkomen in de trein? En hoe past dit in de bredere maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat zoals klimaat, woningbouw en stikstof? In Expo Houten gaat Fukken dieper in op deze post-corona uitdagingen voor NS en de mobiliteitssector.

Jeroen Fukken is op donderdag 16 september spreker op het OV Congres ’21, dat in het teken staat van het toekomstperspectief van het openbaar vervoer. Bekijk het volledige programma en meld je aan via de congreswebsite.

OV Expo '21

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.