Patrick Bunnik ( foto: XXImo)

‘Maak een OV-bundel voor de zakelijke markt’

Tijdens de coronacrisis is het aantal zakelijke reizigers in het openbaar vervoer enorm teruggelopen. Die reizigers terugwinnen wordt een flinke uitdaging. Maar met een aantrekkelijk product is veel mogelijk. “Wij willen graag met OV-bedrijven samenwerken om het voor de zakelijke markt weer aantrekkelijk te maken om gebruik te maken van het openbaar vervoer”, vertelt Patrick Bunnik van XXImo.

Wat heeft de zakelijke markt nodig van de OV-sector om medewerkers weer met het OV te laten reizen?
Wij werken vooral met bedrijven die op nationaal niveau werken, met veel vestigingen in het land en met medewerkers die het hele land door reizen. Die werkgevers zouden graag voor ál het lokale en regionale vervoer in Nederland één afspraak maken.

Hoe ziet die markt dat dan voor zich?
Nu hebben bedrijven de keuze voor pay per use of een abonnement. Dat laatste is niet aantrekkelijk als medewerkers dagen blijven thuiswerken en voor een papieren kaartje kunnen ze geen prijsafspraak maken. Terwijl bedrijven het liefst OV kopen: ze willen elk jaar voor een aantrekkelijke prijs een bepaalde hoeveelheid kilometers kopen. Dat willen ze niet met elke vervoerder apart doen, met uiteindelijk acht verschillende facturen en acht verschillende portals. Bovendien willen ze een naast OV ook andere mobiliteitsdiensten aanbieden in personeelsregelingen.

We hebben nu toch al een zakelijk product: de NS Businesscard. Voldoet dit niet?
De regie voor de NS Businesscard ligt vooral bij NS – regionale en lokale vervoerders hebben daarbinnen bijna geen positie. De klant betaalt voor zijn reis met bus, tram of metro de reguliere prijs.
De zakelijke markt wil het openbaar vervoer nu graag opnemen in het landelijke mobiliteitsbeleid, maar de kosten zijn een belangrijk element om dit aantrekkelijk te maken. Zonder aantrekkelijke afspraken is het lastiger om het openbaar vervoer als een interessante optie te zien.
En vergeet niet, bedrijven verwachten ook een afspraak te kunnen maken. Als je voor 20.000 medewerkers OV wilt inkopen, dan verwachten bedrijven een andere prijs dan wanneer een individu twee keer per jaar op pad gaat met het openbaar vervoer. Gek genoeg kan dat nu niet.

Verhaal loopt door onder afbeelding

Voor een lokale vervoerder is het natuurlijk voordeliger als een werknemer een los, duurder kaartje koopt. Waarom zouden vervoerders zulke afspraken moeten maken?
Ik snap dat het OV geen belangstelling heeft als het gaat om hetzelfde aantal reizigers tegen een lagere prijs. Als de reizigersaantallen niet groeien en je krijgt per kilometer minder vergoeding – daar zit niemand op te wachten. Maar mijn voorstel is om samen te werken om zoveel mogelijk mensen naar het OV te brengen. Stel dat kosten 10 procent lager zijn, maar dat het aantal zakelijke reizigers met 20 procent groeit. Daarin zouden OV-bedrijven wel geïnteresseerd moeten zijn.

Is zo’n product waarbij bedrijven OV-kilometers kopen wel te realiseren?
Ik wil hier voorstellen dat de OV-branche de telecomsector volgt die nu al bundels voor een vaste prijs aanbiedt. De OV-sector kan dit ook doen. Vervoerders kunnen zelfs een bepaalde houdbaarheid aan die bundel koppelen, waarbij de kilometers aan het einde van de maand bijvoorbeeld vervallen of mee te nemen zijn naar de volgende maand. Dit geeft veel meer flexibiliteit.

Dit soort bundels sluit je natuurlijk af bij één provider. We hebben het nu over een product waarbij negen verschillende vervoerders betrokken zouden zijn.
Telecom providers werken ook met roamingpartners in het buitenland, dus dat principe kun je voor het OV kopiëren.
Het is zelfs mogelijk een een bundel zodanig in te richten dat er andere tarieven gelden voor spits- of juist dalreizen. Voor telefonie zijn er ook sturingselementen in de bundels opgenomen Het is één mogelijke oplossing die volgens mij zorgt voor veel meer flexibiliteit, dus we moeten hier in ieder geval met elkaar over praten om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de zakelijke markt.

Is het voor jullie als XXImo lastig om zo’n landelijk product te maken waarin ook afspraken zijn gemaakt met regionale en lokale vervoerders?
Technisch is dat niet zo ingewikkeld, want hiervoor kan nu gewoon de OV-chipkaart worden gebruikt en straks de opvolger daarvoor. Maar er lijkt nog een soort blokkade te bestaan om samen te werken. En de markt is echt flink veranderd.

Denk je dat het OV de boot gaat missen als er zo’n product niet komt?
De consumentenmarkt is natuurlijk ook heel belangrijk voor het OV. Maar in de zakelijke markt ligt vanwege het duurzaamheidsvraagstuk een enorme kans om het verloren gegane publiek snel terug te winnen. Eerlijk is eerlijk: als mensen twee dagen thuis blijven werken, mis je veertig procent van de reizigerskilometers. Daar zul je iets mee moeten en in mijn ogen is dat niet minder bussen of treinen laten rijden, want daarmee maak je het openbaar vervoer juist minder aantrekkelijk. Met een flexibel en aantrekkelijk geprijsd product kan de OV-sector heel veel bereiken en de belangrijkste speler zijn in mobiliteitsbeleid van werkgevers.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.