Stadstram HTM, Den Haag

OV-Klantenbarometer: succes voor stadsvervoerders

De grote stadsvervoerders hebben in 2017 opnieuw goed gepresteerd in de OV-Klantenbarometer. Het Haagse tramvervoer kreeg een flink hoger punt dan een jaar eerder en reizigers waren ook beduidend positiever over het Amsterdamse busvervoer. Daarmee kruipen deze twee vervoerders dichter naar RET toe, die al enkele jaren het beste presteert van alle stadsvervoerders in het stadsvervoerders.

De tram in Den Haag kreeg uiteindelijk een 7,8 in vergelijking met een 7,5 een jaar eerder. Het busvervoer in de hoofdstad steeg ook met 0,2 punt naar een 7,8. Daarmee hebben zij het gemiddelde cijfer weten te verhogen, terwijl het algemene cijfer van RET gelijk is gebleven aan een jaar eerder. Weliswaar kreeg het tramvervoer in Rotterdam nog een 7,8, maar dat is 0,1 punt lager dan een jaar eerder. RET-directeur Maurice Unck spreekt over een mooi cijfer, maar stelt dat er uitdagingen liggen in de toekomst.

Stadsvervoer onder druk

“We willen dat reizigers ons waarderen met een 8”, aldus Unck. “Dat is ambitieus want we zien dat het vervoer in Rotterdam onder steeds grotere druk komt te staan, terwijl de investeringen in betere OV-verbindingen niet gelijkmatig meebewegen. Want alhoewel de metro opnieuw een 7,7 krijgt van onze reiziger en met name de goede informatievoorziening en de stiptheid zorgen voor een hoge waardering, zien we dat het vinden van een zitplaats en comfort dit jaar lager scoren.”

“Dat klopt met ons eigen beeld, zo zit de E-lijn regelmatig bomvol en zien we de noodzaak voor nieuwe verbindingen toenemen. Als we ons goed voorbereiden op de groei van de stad en de groeiende vraag naar hoogwaardig OV, dan is die 8 haalbaar. Aan de kwaliteit van onze mensen en de serviceverlening zal het niet liggen.”

Herstel van GVB

GVB laat ook weten erg blij te zijn met de gestegen cijfers voor de bussen en voor de veren. Een jaar eerder bleef het gemiddelde cijfer van de Amsterdamse stadsvervoerder nog onder het gemiddelde landelijke rapportcijfer hangen. Dat is dit jaar hersteld door de hogere cijfers voor deze twee modaliteiten. Het rapportcijfer voor de metro bleef gelijk, maar de stadsvervoerder benadrukt dat hier in 2017 wel verschillende werkzaamheden aan zijn gepleegd. Het is daarom al een prestatie dat het vervoer gelijk beoordeeld is.

“In het licht van de reizigersgroei in de afgelopen jaren, is de waardering extra bijzonder”, aldus Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB. “Het aantal reizigersritten is in 2017 met 3,5 procent gegroeid ten opzichte van 2016, en met maar liefst 16,6 procent toegenomen in de afgelopen 5 jaar. De vervoerscapaciteit en het reizigerscomfort staan daarmee onder druk.”

7,7 of hoger

Met een gemiddeld rapportcijfer van een 7,64 was de algemene tevredenheid over het openbaar vervoer in Nederland slechts een tikkeltje hoger dan in 2016. Maar voor het eerst kreeg bijna de helft van alle onderzochte concessies een 7,7 of hoger. Dit aantal neemt gestaag toe sinds 2011. Net als in 2016, gaf 5 procent van de bijna 87.000 ondervraagde reizigers aan het openbaar vervoer een onvoldoende.

Traditiegetrouw waren de hoogste rapportcijfers voor het busvervoer op de Friese Waddeneilanden en voor de veerdiensten tussen Dordrecht-Rotterdam en de Drechtsteden en tussen Vlissingen en Breskens. De lijst wordt afgesloten door de treindienst tussen Zwolle en Enschede. Deze treinconcessie wist als enige geen 7,0 te behalen en moest het in 2017 doen met een 6,9.

Reizigers hebben in de Klantenbarometer aangegeven wel positiever te zijn over het gebruiksgemak van de OV-chipkaart en over sociale veiligheid. De prijs en de informatie bij vertraging worden het minst goed beoordeeld. De prijs kreeg dit jaar een 5,5 en de informatievoorziening een 5,9. Dat is wel bij allebei een stijging in vergelijking met de eerdere jaren. Alle andere onderzoeksitems kregen een voldoende. De kans op een zitplaats werd opnieuw beoordeeld met een 8,4. Dit cijfer staat al vier jaar lang vast.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.