GVB compenseert reizigers voor teveel betaalde saldo

Ruim 400 reizigers krijgen compensatie van stadsvervoerder GVB, omdat ze per ongeluk te veel hebben betaald voor hun tramrit op woensdag 14 november. Uitgelopen werkzaamheden zorgden ervoor dat het OV-chipkaartsysteem dacht dat reizigers meer kilometers aflegden dan in werkelijkheid het geval was. 

Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV ontdekte de fout, nadat er bij hem een te hoog bedrag van zijn OV-chipkaart werd afgeschreven. Hij benadrukte in zijn column het belang van een kloppend betaalsysteem en vroeg zich af hoeveel geld er precies onterecht was afgeschreven door deze fout.

Compensatie

De Amsterdamse stadsvervoerder heeft hier onderzoek naar gedaan en laat weten dat er in totaal een bedrag van 152,20 euro teveel is afgeschreven bij reizigers en dat er 398 reizigers zijn getroffen door de fout. GVB heeft het teveel betaalde bedrag al klaargezet in het systeem. Gedupeerden hoeven dus geen contact op te nemen met de vervoerder, maar kunnen het bedrag via de kaartautomaat terug op hun kaart laten storten.

De reizigers die hiervoor in aanmerking komen reisden op woensdag 14 november met tram 3. De inkorting van tram 3 tot het Frederik Hendrikplantsoen duurde uiteindelijk een dag langer dan verwacht, terwijl het systeem alweer dacht dat het OV de normale route reed. Daardoor registreerde het systeem onterecht dat sommige reizigers tot het eindpunt waren gereisd en weer terug. Als gevolg daarvan werd de rit voor reizigers duurder dan de bedoeling was.

Incident

GVB heeft dit incident onderzocht en vastgesteld dat het verder nauwelijks voorkomt. Wel zijn er maatregelen genomen, zodat het vanaf maart mogelijk wordt om het probleem in de systemen op te lossen als deze situatie zich nog een keer voordoet. “Voor die tijd blijft het opletten voor ons en per situatie heel goed kijken hoe we het oplossen voor de reiziger”, aldus de vervoerder. GVB benadrukt ook dat deze situatie niet kan voorkomen bij geplande omleidingen.

Lees ook:

‘GVB rekent te hoge tarieven door ingekorte tramlijnen’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.