Maastricht
Hasselt

Maastricht sleept Vlaanderen voor rechter vanwege geschil over tramlijn

Foto: station Maastricht. Foto: Flickr/Huub Janssen.
De gemeente Maastricht stapt naar de rechter omdat de Vlaamse deelregering weigert een bedrag van 19,6 miljoen euro terug te betalen. Deze investering was door Maastricht en de provincie Limburg gedaan voor een tramverbinding van Maastricht naar Hasselt in Belgisch-Limburg. Vorig jaar heeft Vlaanderen echter besloten om de tramlijn te schrappen. Volgens het contract is Vlaanderen nu verplicht het reeds geïnvesteerde bedrag uit Nederland terug te betalen, maar zij weigeren dit te doen.

 

Burgemeester Wim Hillenaar (CDA) van Maastricht informeerde de gemeenteraad over deze kwestie in een schrijven op dinsdag. Eerder had de raad een motie aangenomen om te voorkomen dat de belastingbetalers in Maastricht uiteindelijk voor de kosten zouden opdraaien.

Geschil

Ondanks pogingen om het geschil via overleg op te lossen, zijn er geen resultaten geboekt. Maastricht heeft weliswaar een bedrag van 3 miljoen euro teruggekregen als schadeloosstelling van Vlaanderen, omdat een deel van de tramlijn in Maastricht moest worden ingekort. Nu de tram echter niet wordt gerealiseerd, heeft Vlaanderen dit bedrag teruggestort. Voor het resterende bedrag van 19,6 miljoen euro, waarvan Maastricht vindt dat Vlaanderen dit moet terugbetalen, blijft Vlaanderen volhouden dat ze niet verplicht zijn.

Brug

Het tramproject is voor Maastricht een bron van zorg gebleken. Het plan dateert uit 2004, maar door diverse problemen is de snelle forensenverbinding nooit goed van de grond gekomen. Een voorbeeld is dat de rails in Maastricht niet naar het station kan worden doorgetrokken vanwege een brug in de stad die het gewicht van zo’n tram niet kan dragen.

Vorig jaar gaf Hasselt aan de tram niet langer te willen, mede vanwege de hoge kosten van 300 miljoen euro die de Belgen zouden moeten dragen. In mei 2022 stopte Vlaanderen het project, waarna er een geschil ontstond tussen Vlaanderen en Maastricht over de afhandeling van de projectkosten.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maastricht sleept Vlaanderen voor rechter vanwege geschil over tramlijn | OVPro.nl
Maastricht
Hasselt

Maastricht sleept Vlaanderen voor rechter vanwege geschil over tramlijn

Foto: station Maastricht. Foto: Flickr/Huub Janssen.
De gemeente Maastricht stapt naar de rechter omdat de Vlaamse deelregering weigert een bedrag van 19,6 miljoen euro terug te betalen. Deze investering was door Maastricht en de provincie Limburg gedaan voor een tramverbinding van Maastricht naar Hasselt in Belgisch-Limburg. Vorig jaar heeft Vlaanderen echter besloten om de tramlijn te schrappen. Volgens het contract is Vlaanderen nu verplicht het reeds geïnvesteerde bedrag uit Nederland terug te betalen, maar zij weigeren dit te doen.

 

Burgemeester Wim Hillenaar (CDA) van Maastricht informeerde de gemeenteraad over deze kwestie in een schrijven op dinsdag. Eerder had de raad een motie aangenomen om te voorkomen dat de belastingbetalers in Maastricht uiteindelijk voor de kosten zouden opdraaien.

Geschil

Ondanks pogingen om het geschil via overleg op te lossen, zijn er geen resultaten geboekt. Maastricht heeft weliswaar een bedrag van 3 miljoen euro teruggekregen als schadeloosstelling van Vlaanderen, omdat een deel van de tramlijn in Maastricht moest worden ingekort. Nu de tram echter niet wordt gerealiseerd, heeft Vlaanderen dit bedrag teruggestort. Voor het resterende bedrag van 19,6 miljoen euro, waarvan Maastricht vindt dat Vlaanderen dit moet terugbetalen, blijft Vlaanderen volhouden dat ze niet verplicht zijn.

Brug

Het tramproject is voor Maastricht een bron van zorg gebleken. Het plan dateert uit 2004, maar door diverse problemen is de snelle forensenverbinding nooit goed van de grond gekomen. Een voorbeeld is dat de rails in Maastricht niet naar het station kan worden doorgetrokken vanwege een brug in de stad die het gewicht van zo’n tram niet kan dragen.

Vorig jaar gaf Hasselt aan de tram niet langer te willen, mede vanwege de hoge kosten van 300 miljoen euro die de Belgen zouden moeten dragen. In mei 2022 stopte Vlaanderen het project, waarna er een geschil ontstond tussen Vlaanderen en Maastricht over de afhandeling van de projectkosten.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.