Tweede Kamer eist snel oplossing voor conflict over HSL

fyra, spoor. HLS, trein

Het conflict over de hogesnelheidsverbinding tussen Den Haag en Brussel moet voor 1 januari opgelost zijn. Die opdracht gaf PvdA’er Jacques Monasch donderdag mee aan verantwoordelijk minister Schultz van Haegen tijdens een debat over het spoor. Diverse partijen pleiten er daarnaast voor om de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel te behouden zolang er nog geen alternatief voorhanden is.

Schultz van Haegen probeert al geruime tijd om met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette tot een akkoord te komen  over de hogesnelheidsverbinding tussen Den Haag en Brussel, via Breda. In de overeenkomst die in 2001 was afgesloten stond dat acht keer per dag een snelle trein zou rijden tussen Den Haag, Breda en Brussel. Het realiseren van een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel is hierdoor uitgesteld.

Juridische stappen

Veranderde financiële omstandigheden zouden ervoor hebben gezorgd dat de Belgische overheid geen budget meer heeft om de spoorverbinding te realiseren. De minister wil nu juridische stappen ondernemen. “Als wij hier niet uitkomen dan rest mij niets anders om hier een zaak over te beginnen.”

De Tweede Kamer steunt de minister in haar voortvarende aanpak, maar stelt tegelijkertijd dat ook op andere punten actie moet ondernemen. Zo moet ze met een alternatief komen voor de Beneluxtrein die op 9 december uit de dienstregeling gaat. Daardoor worden mogelijk vele reizigers gedupeerd.

Toeslagvrije Fyra

De minister wil een toeslagvrije Fyra van Breda naar Antwerpen. Deze treinverbinding is echter onrendabel en ook hiervoor zegt Magnette geen budget te hebben. Farshad Bashir van de SP: “De Beneluxtrein kan niet geschrapt worden en dat er een Fyra met toeslag voor in de plaats komt.”

De Tweede Kamer wil daarom dat de Beneluxtrein wordt behouden óf dat er goed alternatief komt. Volgens de minister is het behouden van de Beneluxtrein geen optie: “Dit kan niet, want zodra de Fyra gaat rijden zijn de treinpaden al vergeven aan andere treinseries.” PvdA’er Jacques Monasch eist dat de minister voor 1 januari met een oplossing komt.

Hedwigepolder als smeerolie

Schultz van Haegen geeft aan HSA en NMBS de opdracht te hebben geven om een alternatief voor de Beneluxtrein te zoeken. Ze betwijfelt echter of dit voor februari 2013 gerealiseerd zal zijn.

Stientje van Veldhoven van D66 waarschuwt de minister voor een vechtscheiding met de Vlaamse minister en stelt voor om de discussie over de Hedwigepolder ‘als smeerolie’ te gebruiken. België dreigt Nederland voor de rechter te slepen omdat de Hedwigepolder nog niet onder water is gezet.

Omstreden polder

Nederland heeft in 2005 met België afgesproken dat de omstreden Zeeuwse polder onder water zou worden gezet als compensatie voor de natuurschade die het gevolg is van het uitdiepen van de Westerschelde. Hiervoor bleek eerder dit jaar echter geen meerderheid in de Tweede Kamer.

Schultz van Haegen stelt echter dat de Hedwigepolder niet in de gesprekken met Magnette naar voren is gekomen. Dat heeft er volgens haar mee te maken omdat die onder de verantwoordelijkehid van de lokale en de regionale regering valt. De minister heeft tijdens haar overleggen met de federale regering te maken.

Marieke van Gompel

Lees ook: Schultz dreigt spoorbedrijf België voor de rechter te slepen

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.