Tweede Kamer: twee Limburgse spoorlijnen aanbesteden

Veolia, trein, Limburg

Regionale vervoerders mogen vanaf 2016 ook op de spoorlijnen Roermond – Maastricht Randwijck en Sittart-Heerlen rijden. Op deze spoorlijnen rijdt nu alleen nog spoorvervoerder NS. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt dit plan van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

De NS blijft de intercityverbindingen op de trajecten verzorgen, maar de stoptreinen mogen door een regionale vervoerder worden gereden. Mansveld wil in totaal vier extra spoorlijnen aanbesteden. Het gaat om de lijnen Zwolle – Groningen, Zwolle – Enschede, Maastricht Randwyck, Roermond en Sittard – Heerlen.

Decentralisatie

Onderzoek van commissie Janse de Jonge wees in juli van dit jaar uit dat deze spoorlijnen geschikt zijn voor decentralisatie. Minister Schultz van Haegen besloot toen het advies van de commissie over te nemen. De VVD wil ook dat deze spoorlijnen openbaar worden aanbesteed.

De PvdA stemde met het toelaten van regionale vervoerders op de spoorlijnen Roermond – Maastricht Randwijck en Sittart-Heerlen. VVD-Kamerlid Duco Hoogland: “Wij maken voor één lijn een uitzondering, omdat er in Limburg groot draagvlak is voor het openbaar aanbesteden van deze lijn.” De PvdA wil echter niet meer spoorlijnen aanbesteden, omdat de partij tegen versnippering op het spoor is. “We willen nu voor de komende tien jaar afwachten en kijken naar de resultaten van deze aanbesteding”, aldus Hoogland.

Klanttevredenheid

Volgens de VVD is het niet nodig om zo lang te wachten en kan er volgend jaar al worden begonnen met verdere decentralisatie van het spoor. VVD-Kamerlid Betty de Boer: “Het komt ten goede aan de kwaliteit als ook concurrenten van de NS worden toegelaten op de spoorlijnen. Dit zorgt voor een hogere frequentie en lagere kosten. Ook de klanttevredenheid bij de regionale vervoerders scoort beter dan bij de NS.”

Lees ook: Het nieuwe spoorplan stap in goede richting

 

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.