Dienstregeling 2013: meeste klachten over volle treinen

Nieuwe dienstregeling, NS, informatie, reizigers

Rover heeft tot en met vrijdag ruim drieduizend klachten geregistreerd over de dienstregeling van 2013. De meeste klachten kwamen binnen over de NS, maar ook Arriva kreeg kritiek. Op het gebied van busvervoer wordt er vooral geklaagd over volle bussen en slechte aansluitingen bij Veolia, stelt de reizigersvereniging. Rover heeft een klachtenmeldpunt in het leven geroepen sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 9 december.

Ongeveer de helft van alle binnen gekomen klachten bij de Reizigersvereniging gaat over volle treinen. Daarbij moeten met name NS en Arriva het ontgelden.

Propvolle treinen

Er werd geklaagd over de Arrivalijnen in de Achterhoek en tussen Zwolle en Emmen (Vechtdallijn). Daar zouden vertragingen, uitval en propvolle treinen voor problemen zorgen. Volgens woordvoerder Chris Vonk van Rover zijn de treinen op deze trajecten te kort.

Op het gebied van busvervoer wordt er vooral geklaagd over volle bussen en slechte aansluitingen bij Veolia. Bij Arriva wordt er geklaagd over het busvervoer in Leiden. Daarbij wordt de reisinformatie soms niet goed weergegeven. Daarnaast zouden sommige buschauffeurs de route nog niet goed kennen.

Wijzigingen concessiegebieden

Arriva heeft de meeste wijzigingen van concessiegebieden en heeft daarom meer moeite met het inpassen van de nieuwe dienstregeling. Algemeen directeur Anne Hettinga stelt dat het ongeveer veertien dagen duurt voordat de knelpunten in de dienstregeling zijn opgelost: “Nieuw materieel, nieuwe mensen en een nieuwe dienstregeling dat vraagt enige tijd.”

Van de treintrajecten scoort de lijn Almere-Buiten – Amsterdam het slechtst. Het wegvallen van de intercity leidt daar tot overvolle stoptreinen. Ook blijkt het afschaffen van de Beneluxtrein voor veel klachten te zorgen op het traject Amsterdam – Den Haag en Amsterdam – Rotterdam via Haarlem. Ook over de trajecten Utrecht – Amersfoort en Apeldoorn – Utrecht komen veel klachten binnen.

Maatregelen

Reizigers die vanuit de regio Apeldoorn, Zutphen en Deventer naar het westen reizen, hebben te maken met lange overstaptijden. Reizigers vanuit de Veluwe hebben hetzelfde probleem met hun overstap op station Amersfoort. In Zuid-Limburg zijn de aansluitingen juist te krap.

Vonk: “De NS heeft inmiddels al verschillende maatregelen genomen om de problemen op te lossen. Zo zijn op verschillende trajecten treinen verlengd. De NS heeft ons gevraagd om de klachten door te sturen, zodat ze daar direct op kunnen inspelen.”

Complimenten voor conducteurs

Reizigers mochten ook complimenten geven bij het meldpunt van Rover. De overgrote meerderheid daarvan is voor de NS-conducteur: de eerlijkheid van de informatie en de vriendelijkheid naar de klagende reizigers worden sterk gewaardeerd. Ook reizigers die te maken krijgen met nieuwere treinen en wifi delen complimenten uit.

Volgens Rover is het geen grote verrassing dat er zoveel klachten binnen komen. Ieder jaar na het ingaan va de nieuwe dienstregeling zijn er klachten over met name volle treinen. Ook met materieelinzet is het altijd even zoeken voor de vervoerders, legt de reizigersvereniging uit.

Lees ook: Overzicht effecten nieuwe dienstregeling bij regionale vervoerders

Algemeen directeur Anne Hettinga van Arriva:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.