Grote zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten

Station, Roermond

Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg maken zich grote zorgen over onduidelijkheid rond de aanbesteding van de Limburgse treindiensten Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen. De staatssecretaris ondertekende maandag een convenant voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Het is echter onduidelijk of de NS mag meedingen naar deze treindiensten.

De regionale treinvervoerders Arriva, Veolia en Connexxion gaven vorige week tijdens een hoorzitting aan er fel op tegen zijn dat NS ook mag inschrijven op deze aanbestedingen.

OV-concessie

De Tweede Kamer ging er eerder mee akkoord dat die treindiensten als experiment deel gaan uitmaken van de nieuwe OV-concessie in Limburg. Daarmee zouden alle stoptreinen en bussen in Limburg onder één particuliere vervoerder komen te vallen. Maar in een brief aan de Tweede Kamer lijkt staatssecretaris Wilma Mansveld de mogelijkheid open te laten dat ook de NS mag meedingen naar die twee stoptreinen, zo meldt L1.nl.

PvdA-statenlid Lia Roefs sprak in een Statencommissie van een gevaarlijke ontwikkeling. “Er moet duidelijkheid zijn voordat we binnenkort aanbesteden. Anders dreigt Limburg speelbal te worden van allerlei juridisch getouwtrek”, aldus Roefs.

Inschrijving

De VVD gaf tijdens de commissie aan te vinden dat er een einde moet komen aan de ‘bevoorrechte positie’ die de NS nog steeds claimt. CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck wil dat NS wordt uitgesloten van inschrijving. “We buffelen achteruit als de NS gewoon mee mag doen.”

Dinsdag komt de kwestie aan de orde in tijdens de behandeling van de Lange Termijn Spooragenda in de Tweede Kamer.

Lees ook:

Mansveld maakt afspraken over decentralisatie spoor Limburg

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.