‘Steek onterecht verdiende OV-chipinkomsten in systeem’

Inchecken OV-chipkaart
Inchecken OV-chipkaart

Rover wil dat het geld dat vervoerders verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken, terugvloeit naar de reiziger middels een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. De Telegraaf meldde donderdag dat vervoersbedrijven jaarlijks zo’n 22,9 miljoen euro verdienen aan vergeetachtige reizigers. De krant doet dat op basis van berekeningen van onderzoeksbureau Panteia. Rover zegt deze cijfers niet te kunnen bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond. Wel is de reizigersorganisatie “ervan overtuigd dat het om een substantieel bedrag gaat”.

Het komt regelmatig voor dat reizigers vergeten uit te checken of dat het uitchecken om een andere reden niet goed gaat. Omdat lang niet iedereen de moeite doet het betaalde borgbedrag terug te claimen, zouden vervoerders hier een flink bedrag aan kunnen overhouden. Vorig jaar drongen ANWB en Rover daarom er bij de vervoerders op aan dit bedrag in kaart te brengen.

Onderzoek

Het onderzoek hiernaar loopt op dit moment nog, bedragen zijn daarom nog niet vastgesteld en kunnen de komende tijd nog wijzigen. Rover zegt in een reactie op de berichtgeving er niet aan te twijfelen “dat er een flink bedrag bij de vervoerders blijft liggen” dat kan worden “aangewend om het systeem te verbeteren”. Wanneer het onderzoek is afgerond, zullen consumentenorganisaties hierover met vervoerders in gesprek gaan.

Rover denkt aan verbeteringen als éénmalig in- en uitchecken per treinreis, ook als dit met meerdere vervoerders is, een landelijk uniforme procedure om restitutie aan te vragen wanneer het uitchecken is misgegaan en één loket voor alle OV-chipkaartzaken. De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Wilma Mansveld om opheldering gevraagd over deze kwestie.

Cijfers

De Telegraaf kwam vorig jaar augustus ook al met soortgelijk bericht naar buiten. Toen meldde de krant dat de vervoersbedrijven zo’n 30 miljoen euro zouden opstrijken aan de reizigers die vergeten uit te checken. De vervoerders gaven toen in een reactie aan zich niet te herkennen in de cijfers.

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.