Arriva spreekt toename aantal zwartrijders tegen

Arriva herkent zich niet in de uitspraken van de provinciale ChristenUnie over dat het aantal zwartrijders in de provincie Friesland flink is toegenomen. Het percentage van boetes dat wordt uitgeschreven als gevolg van zwartrijden ligt onder de 0,5 procent, zegt de vervoerder. “We vinden het jammer dat bij de ChristenUnie het algemene beeld ontstaat dat het aantal zwartrijders flink is toegenomen in het noorden.”

De ChristenUnie wil dat reizigers die niet betalen voor hun treinreis met Arriva, actiever worden aangepast. De partij wil dat het college van Gedeputeerde Staten maatregelen neemt.

Zwartrijden

“Iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer moet een geldig plaatsbewijs kunnen tonen. Dat is de verantwoordelijkheid van de reizigers zelf. Uiteindelijk zijn ook die financiën nodig om de dienstregeling zo goed mogelijk uit te voeren voor de reiziger. Als Arriva hebben we verschillende initiatieven waarbij zwartrijden wordt aangepakt. Naast de controle door de steward organiseren we ook Stop and Go-acties in samenwerking met politie, collega-vervoerders en ProRail”, stelt de vervoerder.

Volgens ChristenUnie-statenlid Anja Haga zou op de Vechtdallijnen het zwartrijden in twee jaar tijd met 75 procent zijn afgenomen, omdat daar iedere trein wordt gecontroleerd. Arriva zegt het genoemde percentage van 75 procent niet te herkennen.

Boetes

“Omdat wij het zwartrij-percentage van onze voorganger op de Vechtdallijnen niet kennen, kunnen wij niet aangeven of en hoe dit percentage is gedaald. Wel kunnen we aangeven dat er verschillen zijn tussen een concessie waar honderd procent controle is versus concessies met een langere trefkans.” Het percentage van boetes voor zwartrijden ligt ook op de Vechtdallijnen 0,5 procent, zegt Arriva. De vervoerder vraagt zich daarom ook af waar de ChristenUnie deze cijfers vandaan haalt.

Ook de bewering dat de gemiste inkomsten door zwartrijders wordt doorberekend in de tarieven van de treinkaartjes is onjuist, stelt Arriva. “Tarieven worden vastgesteld door de provincie. Daarnaast leidt niet iedere zwartrijder tot gemiste inkomsten. Zo is bijvoorbeeld een studentenkaarthouder die voor de tweede keer niet heeft ingecheckt of zijn kaart niet kan tonen formeel een zwartrijder zonder dat dit direct tot minder inkomsten leidt.”

Lees ook:

ChristenUnie wil zwartrijders in Arriva-treinen aanpakken

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.