Defecte bovenleiding heeft ‘forse impact’ op treinverkeer Utrecht

Door een defect in een bovenleiding was er maandag geruime tijd amper treinverkeer van en naar Utrecht Centraal mogelijk. Er reden lange tijd geen intercity’s, met uitzondering van Leiden-Utrecht. Ook was er helemaal geen treinverkeer tussen Houten en Utrecht Centraal en werden minder Sprinters ingezet tussen Breukelen en Veenendaal Centrum. Het defect had ‘forse impact op het treinverkeer van en naar dit station’, stelde NS. Ook op andere trajecten vielen treinen uit vanwege de ontregeling.

Maandagochtend raakte op Utrecht Centraal bij de opstart van de treindienst 6 meter bovenleiding bij perron 11 zwaar beschadigd. Hierdoor staat op verschillende stukken bovenleiding geen stroom. Monteurs van ProRail waren sinds acht uur in touw om herstelwerkzaamheden uit te voeren. De verstoring was omstreeks 16.00 uur grotendeels verholpen.

Reizigers

Reizigers moesten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten. Op verschillende trajecten werden bussen ingezet. Van en naar Schiphol, Den Bosch, Amsterdam Bijlmer ArenA en tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist is dit het geval. De bussen zaten vol met gestrande reizigers. Daarom adviseerde NS reizigers om zo mogelijk station Utrecht te vermijden of later op de dag te reizen.

Storing

Het is niet voor het eerst dit jaar dat het merendeel van het treinverkeer rond Utrecht stil ligt. Op 22 januari was dat ook het geval en lag het treinverkeer van en naar Utrecht helemaal stil. Een storing in het computernetwerk van ProRail was toen de oorzaak.

Begin februari was er daarnaast sprake van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. Fouten in het ontwerp van het nieuwe computersysteem van ProRail zijn daar waarschijnlijk de oorzaak van geweest. Vanwege een stroomstoringen ging het backup-systeem draaien, maar er was geen dubbele netvoeding voor dat noodsysteem.

Schadevergoeding

Reizigersorganisatie Rover heeft NS inmiddels opgeroepen om de schade die voortvloeit uit de storing bij ProRail te claimen. “Rover wil dat er een stevige prikkel ontstaat voor ProRail om de zaken beter op orde te stellen.” In Zwitserland is het al gebruikelijk dat vervoerders bij grote storingen schade claimen bij de infrabeheerder. Rover denkt dat deze methode tot meer verbetering leidt dan de evaluaties achteraf, zo wordt aangegeven.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.