DDZ, intercitytrein, NS

FNV dreigt met stakingen vanwege schrappen tweede conducteur

Vakbond FNV Spoor geeft NS tot vrijdag 23 september 16.00 uur om terug te komen op het besluit om niet langer een tweede conducteur mee te laten reizen op de dubbeldekkers van het type DDZ6. Als NS niet ingaat op dit ultimatum, zal de vakbond overgaan tot acties. In eerste instantie zijn dit publieksvriendelijke acties op 26 september, maar later kunnen het werkonderbrekingen en stakingen voor korte of lange duur zijn. Dit heeft vakbond FNV laten weten naar aanleiding van de eerdere weigering van de spoorvervoerder om toch een tweede conducteur mee te laten reizen op deze treinen. 

De vakbond vindt het besluit van NS onbegrijpelijk, met name omdat ook de Ondernemingsraad van NS op 1 april al aangaf niet achter dit besluit van NS te staan en in eind juni liet weten teleurgesteld te zijn dat NS het advies naast zich had neergelegd.

Stakingen

De spoorvervoerder heeft besloten om de tweede conducteur op de 20 DDZ6-treinen te schrappen zodat de treinen flexibeler ingezet kunnen worden. Nu kunnen deze treinen niet ingezet worden als een andere trein uitvalt of langer nodig heeft in onderhoud, tenzij er een tweede conducteur aanwezig is. Het is bovendien de enige dubbeldekker met zes bakken waarop een tweede conducteur aanwezig is. Maar FNV Spoor ziet deze verklaringen niet als genoeg reden om dit schrappen van de tweede persoon op de treinen te accepteren. “Onze leden hebben bij grote meerderheid besloten u een ultimatum te stellen waarop, indien voor het verstrijken daarvan u onze eis niet heeft gehonoreerd, vakbondsacties kunnen volgen.”

De vakbond vreest dat dit besluit op twee punten negatief uitpakt voor het personeel. Ten eerste is er sprake van een verslechterde sociale veiligheid als een conducteur alleen door de trein moet. Het wordt moeilijker om zwartrijders te pakken te krijgen als je in je eentje door de trein moet, zo meent FNV Spoor. Tegelijkertijd is het ook zwaarder voor de conducteurs die nu dubbel zo veel trappen op en af moeten.

NS

Vorige week zijn de partijen nog met elkaar om tafel gaan zitten om te praten over een oplossing. NS wilde aan de vakbond uitleggen waarom de vervoerder dit besluit heeft genomen. Voor FNV Spoor zijn de gegeven verklaringen tijdens dit gesprek echter geen reden om niet over te gaan tot acties.

“De inzichten en overwegingen van NS die tijdens dit overleg aan ons zijn voorgelegd, zijn voor ons geen aanleiding om onze eis – het handhaven van de 2 HC’s op de DDZ6 bij te stellen”, aldus bestuurder Andries van den Berg. “De FNV eist dat de directie van NS Reizigers het op 23 juni 2016 genomen ondernemersbesluit om de bakkennorm per dienstregeling 2017 terug te brengen van 2 HC’s naar 1 hoofdconducteur ongedaan maakt.”

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “FNV dreigt met stakingen vanwege schrappen tweede conducteur”

Arco Sierts|21.09.16|00:13

Het lijkt me zinvoller dat dubbele HC-bemensing (of meer) aanwezig is op treinen met zeer veel instappers en op risicotreinen, dan op een bepaald type trein. De FNV-eis laadt de verdenking op zich van burocratische regeltjes die slechts ‘1e-klas-HC-relax-momentjes’ dient…

Jaap de Ruijter|21.09.16|12:14

“Het is bovendien de enige dubbeldekker met 6 bakken waarop een 2e cdt aanwezig is”. Ik ben voor omgekeerde bewijslast: Laat de vakbond uitleggen wat het verschil is tussen een VIRM6 en DDZ6 en waarom op DDZ wél een 2e cdt nodig is!Wat wil FNV hiermee bereiken?
Ik ben het eens met Arco Sierts. Het is zinvoller om 2e cdt of meer, aanwezig te laten zijn op zeer drukke treinen, laatste treinen en op risicotreinen, dan op een bepaald type trein. Om hiervoor zo’n zwaar middel in te zetten, triest

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.