ICE, Deutsche Bahn

NS kijkt naar nieuwe grensoverschrijdende verbindingen

NS wil de komende jaren kijken naar de mogelijkheden voor grensoverschrijdende verbindingen. Het is belangrijk om grote Europese steden per trein goed met elkaar te verbinden, omdat de trein duurzamer is dan het vliegtuig en voor de concurrentie met de Verenigde Staten en Azië. Dat zei NS-topman Roger van Boxtel donderdag op de presentatie van het jaarverslag 2017. 

Sinds april rijdt NS-dochter Abellio een regionale trein tussen Düsseldorf en Arnhem en binnenkort komt er een nieuwe directe verbinding tussen Londen en Amsterdam bij. Voor toekomstige lijnen denkt financieel directeur Bert Groenewegen aan het traject Dusseldorf-Eindhoven en aan een snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

Duitsland

De meest concrete verbinding waar NS aan wil werken is die tussen het Duitse Düsseldorf en Eindhoven. Dit is een langgekoesterde wens vanuit de Nederlandse kant en het afgelopen jaar bleek dat ook Duitsland haar medewerking wilde verlenen aan de realisatie van deze verbinding. “Het is wel een complex stuk spoor waar nog veel aan moet gebeuren”, aldus Groenewegen.

Tussen Amsterdam en Berlijn rijdt al een directe trein, maar als het aan de NS ligt wordt de reistijd hierop korter. Van Boxtel noemt dit een mooie, maar nog gebrekkige verbinding. De directe trein die tussen deze twee steden rijdt heeft bijna twintig stops. Groenewegen vult aan dat NS graag sneller naar Berlijn zou willen rijden, maar voor de financiën onder andere afhankelijk is van binnenlandse reizigers. Daarom moet de trein een behoorlijk aantal keer stoppen.

Concurrentie

“Je ziet dat het van enorm groot belang gaat worden om grote steden snel met elkaar te verbinden”, vertelt Van Boxtel. “Op korte afstanden is de trein dan een geweldige voorziening. Ik noem dit omdat de urgentie er gewoon is en we willen dit soort verbindingen in de toekomst sneller en beter realiseren. Maar it takes two to tango, namelijk Duitsers en Nederlanders. Samen moeten we een goed plan ontwikkelen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

10 reacties op “NS kijkt naar nieuwe grensoverschrijdende verbindingen”

Rogier de Wit|02.03.18|12:14

Het plan is ook om Thalys volgend jaar 2x per dag naar Disneyland (Marne-la-Vallée Chessy) en luchthaven Charles de Gaulle te laten rijden. Dit in plaats van de ritten naar Lille. Dit lijkt mij een goed verbetering – ook omdat je in Marne-la-Vallée Chessy veel overstapmogelijkheden hebt op TGV’s naar de rest van Frankrijk.

Pat Rick|02.03.18|12:24

Verbinding Lille (Rijssel) – Amsterdam vliegt er al uit. Naar Düsseldorf zal nog even duren, maar men kan wel sneller de lijn met Aken openen. Aken – Heerlen – Roermond -Eindhoven – Den Bosch – Utrecht –
Amsterdam – Schiphol is een mooie uitbreiding (en zal zorgen dat Zuid-Limburg & Aken verbonden zijn met Schiphol).

René Valk|02.03.18|19:30

Dat NS dan maar heel snel begint met IC treinen te bestellen geschikt voor de bovenspanningen van NL en Duitsland en max snelheid tot 250 km/u want straks is er weer de smoes we hebben te weinig materieel !

René Valk|02.03.18|19:32

Dat NS dan ook snel nieuw materieel besteld geschikt voor max 250/km en 2 bovenspanningen en beveiligingen ! Voordat straks “materieel tekort”het plan weer jaren vertraagd !

Stefan Geertsen|02.03.18|20:53

Een intercity-verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal zou ideaal zijn voor de regio. Dat zou per direct een half uur schelen na begin april. Want dan verslechtert de verbinding juist. Het prijskaartje Nederland-Antwerpen schiet omhoog, aangezien er voor het traject via Breda-grens een hoger bedrag wordt gevraagd aan de reiziger. Maar ja, de NS zal ook wel haar ogen hebben op Weert-Budel-België naast de verbinding Eindhoven-Venlo-Duitsland. Zolang het maar niet van de NS wordt weg-aanbesteedt.

Rob Kievit|06.03.18|13:38

Vergeet de grensregio-verbindingen niet. Eerst maar eens Heerlen-Aachen (en verder) uitbouwen, Maastricht-Hasselt van de grond krijgen, Hamont-Weert reactiveren, bijvoorbeeld.

Chris de Goede|06.03.18|16:51

Een belangrijke ontwikkeling is de treindienst van Nordhorn naar Coevorden en via Emmen en Stadskanaal naar Groningen.Hiervoor is 18 km nieuw spoor nodig van Emmen naar Musselkanaal en een stuk spoor van Uelsen (Dld)-COEVORDEN. Er ontstaat een directe verbinding van BadBentheim naar Groningen.Tevens een directe verbinding van Twente naar het Noorden.www.petities.nl spoorverbinding Almelo-Groningen

Chris de Goede|06.03.18|17:13

Een belangrijke ontwikkeling is de treindienst van Nordhorn naar Coevorden via Uelsen (Dld) en Emmen-Stadskanaal verder naar Groningen. Hiervoor is een stuk nieuw spoor van 18 km nodig van Emmen naar Musselkanaal en een stukje van Uelsen naar Nederland.Hierdoor wordt Bad Bentheim verbonden met Noord-Nederland en de langgekoesterde wens van goede en snelle treindiensten van Oost- naar Noord-Nederland wordt gerealiseerd. zie http://www.petities.nl. spoorverbinding van Almelo naar Groningen

Loek van der Heide|08.05.18|15:04

Met de heer Chris de Goede ben ik het volledig eens.
Aanvullend hierop wil ik toevoegen, dat een beter renderende spoorwegexploitatie in de ‘buitengebieden'(* onlosmakelijk is verbonden aan de exploitatieverbetering van het railgoederenvervoer, en dat niet alleen vanaf Groningen seaports maar ook vanaf Harlingen-Noord. Toenmalig VVD minsrwr EZ Harry Langman ging ook altijd uit van een ” gemengd exploitatiemodel” van o.m. het spoorvervoer in de ‘buiten’ gewesten.

Loek van der Heide|08.05.18|15:07

(Spoor Uelsen-Coevorden-Emmen-Zuidbroek-Eemshaven)
(* ‘buitengewesten: Dat Nederland wordt opgesplitst in ‘Randstad-Holland’ en ‘perifere buitengewesten’ heeft enkel te maken met politieke besc

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.