Connexxion logo bus (foto: Flickr)

50.000 euro boete voor Connexxion door personeelstekort

Vervoerder Connexxion krijgt een boete opgelegd van enkele tienduizenden euro’s, omdat de vervoerder door een tekort aan personeel in de concessie Zaanstreek een nooddienstregeling moest inzetten op 25 en 26 augustus. Volgens de Vervoerregio Amsterdam heeft Connexxion hierdoor in twee artikelen in het concessiebesluit overtreden. 

De boete van 50.000 euro wordt in twee termijnen geïncasseerd. Bij de eerste voorschotbetaling van de exploitatiesubsidie wordt meteen 25.000 euro minder uitbetaald. De andere helft van de boete zal worden ingehouden als Connexxion opnieuw een gewijzigde dienstregeling rijdt, zonder dat de vervoerder daarvoor toestemming heeft van de concessieverlener.

Daarnaast heeft de Vervoerregio besloten om een deel van de exploitatiesubsidie in te houden, omdat er in de gewijzigde dienstregeling 414 dienstregelingsuren (DRU’s) zijn uitgevallen. Dit wordt door de opdrachtgever beschouwd als rituitval en wordt daarom op basis van meer-minderwerk verrekend. Het gaat hier om een bedrag van 30.0031,56 euro.

Personele problemen

De Vervoerregio werd drie dagen voor het weekend van 25 en 26 augustus door Connexxion op de hoogte gesteld van de aangepaste dienstregeling. De vervoerder gaf op dat moment aan niet alle diensten te kunnen invullen door een tekort aan personeel. Meteen de volgende dag werd Connexxion gewaarschuwd dat dit besluit tot een boete zou leiden.

Uiteindelijk heeft de vervoerder toch besloten om een nooddienstregeling te rijden, om zo significante dienst- en rituitval te voorkomen. Een tekort aan buschauffeurs zou er zelfs toe kunnen leiden dat bussen halverwege de lijn stil komen te staan, omdat een chauffeur die de rit overneemt niet beschikbaar zou kunnen zijn. Hierdoor bestaat de kans dat reizigers geconfronteerd worden met extra reistijd en dat wilde Connexxion door de nooddienstregeling voorkomen.

Excuses

De Vervoerregio zegt begrip te hebben voor de moeite die Connexxion heeft om in het weekend alle diensten in te vullen, maar nog steeds had de vervoerder niet eenzijdig mogen besluiten om de dienstregeling aan te passen. Ondertussen heeft Connexxion wel haar verontschuldigingen aangeboden voor het te laat informeren van de opdrachtgever. De vervoerder heeft een inschattingsfout gemaakt en had de Vervoerregio meer mee moeten nemen in het personeelstekort en de hoge werkdruk van chauffeurs.

Lees ook:

U heeft nog twee weken om u in te schrijven voor de Nederlandse vakbeurs BusVision, 11 oktober in Expo Houten. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “50.000 euro boete voor Connexxion door personeelstekort”

wiebe schippers|27.09.18|18:47

Zou het misschien te maken kunnen hebben met de doorgeschoten marktwerking?
Notabene op initiatief van diezelfde overheid die de boetes uitdeelt.

Wiebe

wiebe schippers|27.09.18|18:52

Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de doorgeschoten marktwerking?
Deze is op initiatief van de zelfde overheid ingevoerd die nu de boetes uitdeelt…

Het is maar een vraag?….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.