Drukte trein op Utrecht

NS test duurder treinkaartje in strijd tegen volle treinen

Bron Inge

Spoorvervoerder NS gaat nog dit jaar kijken of een duurder treinkaartje reizigers kan verleiden niet langer in de hyperspits te reizen. Het is een van de instrumenten die NS gaat uitproberen in de strijd tegen overvolle treinen op de drukste momenten van de dag. “We lopen vast als iedereen in de hyperspits blijft reizen”, verklaart directeur commercie & ontwikkeling Tjalling Smit.

Vorig jaar werd al gesproken over een mogelijke korting aan de randen van de spits, maar nu is NS dus ook bereid juist meer te gaan vragen aan reizigers die tijdens de drukste uren in de trein stappen. Reizigersorganisaties en verschillende politici gaven eerder dat ze het oneerlijk vinden als reizigers in de spits meer moeten betalen, maar volgens verschillende experts kan dit wel degelijk effectief zijn tegen de extreme drukte.

En ook uit eerdere proeven van NS is gebleken dat een deel van de reizigers bereid is om op een ander moment te reizen als daar financieel voordeel tegenover staat.“De prijsprikkel werkt – ook op het spoor”, aldus de NS-directeur.

Spitstarief

Smit zou graag zien dat een trapgevel-constructie beproefd worden, waarbij in de hyperspits – tussen 07.30 en 08.30 uur -de hoogste prijs kan worden gevraagd. Hoe rustiger de trein, hoe goedkoper het kaartje wordt. Dat is een groot verschil met het huidige aanbod, waar alleen spits- en daltarieven gelden. De werkelijke drukte van de trein telt niet mee, terwijl ook binnen de spitsuren verschil in drukte merkbaar is. Het duurdere kaartje is overigens geenszins bedoeld om NS extra opbrengsten te bezorgen – het kaartje in de daluren moet goedkoper worden bij een hoger spitstarief.

Bovendien wil de vervoerder kijken of reizigers verleid kunnen worden om van een andere trein gebruik te maken door gepersonaliseerde acties. Dat zou op termijn zelfs individueel en realtime kunnen. Smit denkt dan bijvoorbeeld aan een reiziger die bij aankomst op het station via de NS-app een kortingscode voor een kop koffie krijgt als hij wacht op een latere trein die iets rustiger is.

Capaciteitsverhoging

NS blijft ook maatregelen nemen om de capaciteit te vergroten op het spoor, zoals de aanschaf van extra treinen. Maar het is niet overal mogelijk om de capaciteit te vergroten. “We redden het niet met maatregelen aan de aanbodkant”, stelt Smit. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 met 40 procent zal toenemen.

“We verwachten een enorme reizigersgroei en dan moeten we twee keer zo hard werken”, aldus president-directeur Roger van Boxtel. “Dat is een enorme uitdaging.” Behalve extra treinen, perronverlengingen en nieuwe opstelterreinen voor de voertuigen, is dus nieuwe infrastructuur noodzakelijk.

Investeringen

NS heeft daarom nu een lijstje met noodzakelijke investeringen klaarliggen om aan Den Haag te geven. Een eerder verzoek om extra geld aan het ministerie leverde weinig op, maar Van Boxtel gelooft dat dit nu anders zal zijn. “Rutte heeft met de vier grote steden gesproken, het Contourenplan voor het Toekomstbeeld 2040 is gepresenteerd en er is een discussie over het mobiliteitsfonds. Het probleem is urgenter geworden.”

Daarnaast kijkt de vervoerder niet alleen naar het Rijk, maar wordt de regio ook bij deze projecten betrokken. Wel meent de NS-topman dat de eerste stap vanuit de landelijke politiek moet komen. “Den Haag is de launching customer.”

Lees ook:

Klimaatakkoord biedt kansen voor goedkoper kaartje aan randen spits

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS test duurder treinkaartje in strijd tegen volle treinen”

Pat Rick|01.03.19|13:44

Een deel zal opgevangen moeten worden door een alternatief vervoerssysteem: het metronet rond Amsterdam moet uitgebouwd worden. NS zal dit niet leuk vinden, maar zou hierin partner kunnen worden, net als ProRail

Uitbreiden van het spoor kost soms veel geld, zoals 6-sporige Schipholtunnel, terwijl metro capaciteit (voor reizigers&vracht) vrij maakt op bestaand spoor. De N-Z-lijn zou doorgetrokken kunnen worden via OV-knooppunt Schiphol-Noord, Schiphol, toekomstig terminal overkant A4, Hoofddorp

huub x|01.03.19|16:45

Het lijkt mij slimmer om ‘door de spits heen rijden met korting’ onmogelijk te maken.
Dus wie uitcheckt voor 9 uur betaalt alsnog het tarief zonder korting.
Dat de borg dan misschien niet voldoende is geeft niet, je moet toch bijladen voor je volgende rit.

Ton Spies|05.03.19|13:23

Voor de toekomst van het spoor is nooit echt visie ontwikkeld door de overheid.
Wellicht m.u.v. de randstad. De politieke voorkeur ging altijd uit naar meer asfalt.

Kijk naar Engeland. Veel soorten dure treinkaartjes met rustige treinen als gevolg.
Jammer dat NS moet beginnen met een groot gedeelte van de reizigers de trein uit te p(t)esten.

Op korte termijn levert dit meer geld op en het zal zeker niet lang duren voordat het aantal zelf betalende reizigers daalt. Komen die ooit nog terug?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS test duurder treinkaartje in strijd tegen volle treinen | OVPro.nl
Drukte trein op Utrecht

NS test duurder treinkaartje in strijd tegen volle treinen

Bron Inge

Spoorvervoerder NS gaat nog dit jaar kijken of een duurder treinkaartje reizigers kan verleiden niet langer in de hyperspits te reizen. Het is een van de instrumenten die NS gaat uitproberen in de strijd tegen overvolle treinen op de drukste momenten van de dag. “We lopen vast als iedereen in de hyperspits blijft reizen”, verklaart directeur commercie & ontwikkeling Tjalling Smit.

Vorig jaar werd al gesproken over een mogelijke korting aan de randen van de spits, maar nu is NS dus ook bereid juist meer te gaan vragen aan reizigers die tijdens de drukste uren in de trein stappen. Reizigersorganisaties en verschillende politici gaven eerder dat ze het oneerlijk vinden als reizigers in de spits meer moeten betalen, maar volgens verschillende experts kan dit wel degelijk effectief zijn tegen de extreme drukte.

En ook uit eerdere proeven van NS is gebleken dat een deel van de reizigers bereid is om op een ander moment te reizen als daar financieel voordeel tegenover staat.“De prijsprikkel werkt – ook op het spoor”, aldus de NS-directeur.

Spitstarief

Smit zou graag zien dat een trapgevel-constructie beproefd worden, waarbij in de hyperspits – tussen 07.30 en 08.30 uur -de hoogste prijs kan worden gevraagd. Hoe rustiger de trein, hoe goedkoper het kaartje wordt. Dat is een groot verschil met het huidige aanbod, waar alleen spits- en daltarieven gelden. De werkelijke drukte van de trein telt niet mee, terwijl ook binnen de spitsuren verschil in drukte merkbaar is. Het duurdere kaartje is overigens geenszins bedoeld om NS extra opbrengsten te bezorgen – het kaartje in de daluren moet goedkoper worden bij een hoger spitstarief.

Bovendien wil de vervoerder kijken of reizigers verleid kunnen worden om van een andere trein gebruik te maken door gepersonaliseerde acties. Dat zou op termijn zelfs individueel en realtime kunnen. Smit denkt dan bijvoorbeeld aan een reiziger die bij aankomst op het station via de NS-app een kortingscode voor een kop koffie krijgt als hij wacht op een latere trein die iets rustiger is.

Capaciteitsverhoging

NS blijft ook maatregelen nemen om de capaciteit te vergroten op het spoor, zoals de aanschaf van extra treinen. Maar het is niet overal mogelijk om de capaciteit te vergroten. “We redden het niet met maatregelen aan de aanbodkant”, stelt Smit. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 met 40 procent zal toenemen.

“We verwachten een enorme reizigersgroei en dan moeten we twee keer zo hard werken”, aldus president-directeur Roger van Boxtel. “Dat is een enorme uitdaging.” Behalve extra treinen, perronverlengingen en nieuwe opstelterreinen voor de voertuigen, is dus nieuwe infrastructuur noodzakelijk.

Investeringen

NS heeft daarom nu een lijstje met noodzakelijke investeringen klaarliggen om aan Den Haag te geven. Een eerder verzoek om extra geld aan het ministerie leverde weinig op, maar Van Boxtel gelooft dat dit nu anders zal zijn. “Rutte heeft met de vier grote steden gesproken, het Contourenplan voor het Toekomstbeeld 2040 is gepresenteerd en er is een discussie over het mobiliteitsfonds. Het probleem is urgenter geworden.”

Daarnaast kijkt de vervoerder niet alleen naar het Rijk, maar wordt de regio ook bij deze projecten betrokken. Wel meent de NS-topman dat de eerste stap vanuit de landelijke politiek moet komen. “Den Haag is de launching customer.”

Lees ook:

Klimaatakkoord biedt kansen voor goedkoper kaartje aan randen spits

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS test duurder treinkaartje in strijd tegen volle treinen”

Pat Rick|01.03.19|13:44

Een deel zal opgevangen moeten worden door een alternatief vervoerssysteem: het metronet rond Amsterdam moet uitgebouwd worden. NS zal dit niet leuk vinden, maar zou hierin partner kunnen worden, net als ProRail

Uitbreiden van het spoor kost soms veel geld, zoals 6-sporige Schipholtunnel, terwijl metro capaciteit (voor reizigers&vracht) vrij maakt op bestaand spoor. De N-Z-lijn zou doorgetrokken kunnen worden via OV-knooppunt Schiphol-Noord, Schiphol, toekomstig terminal overkant A4, Hoofddorp

huub x|01.03.19|16:45

Het lijkt mij slimmer om ‘door de spits heen rijden met korting’ onmogelijk te maken.
Dus wie uitcheckt voor 9 uur betaalt alsnog het tarief zonder korting.
Dat de borg dan misschien niet voldoende is geeft niet, je moet toch bijladen voor je volgende rit.

Ton Spies|05.03.19|13:23

Voor de toekomst van het spoor is nooit echt visie ontwikkeld door de overheid.
Wellicht m.u.v. de randstad. De politieke voorkeur ging altijd uit naar meer asfalt.

Kijk naar Engeland. Veel soorten dure treinkaartjes met rustige treinen als gevolg.
Jammer dat NS moet beginnen met een groot gedeelte van de reizigers de trein uit te p(t)esten.

Op korte termijn levert dit meer geld op en het zal zeker niet lang duren voordat het aantal zelf betalende reizigers daalt. Komen die ooit nog terug?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.