Trein Maastricht-Aken (foto René Hameleers, Arriva)

Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht-Aken per 1 juni

Er bestaat een aanzienlijk risico dat de treinen die Arriva momenteel inzet op het traject Maastricht-Aken vanaf 1 juni niet meer mogen rijden. De Drielandentrein, die nu nog maar tussen twee landen pendelt, heeft een tijdelijke vergunning gekregen en die loopt op 1 juni 2019 af. Uit een brief van de gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg blijkt dat het twijfelachtig is of er voor die datum een nieuwe vergunning kan worden verleend aan Stadler.

Stadler heeft bij de ILT wel een aanvraag ingediend voor een nieuwe vergunning, maar volgens Mackus kan die vergunning pas verleend worden als alle noodzakelijke informatie is aangeleverd voor een inhoudelijke beoordeling. Daardoor kan de inspectie nu nog geen nieuwe vergunning afgeven. Het resultaat daarvan is dat de treinen dus per begin juni niet meer ingezet mogen worden op het Nederlandse en het Duitse spoor.

Staatssecretaris

De gedeputeerde spreekt zelf van een ‘zorgwekkende ontwikkeling’ en belooft nauw contact te onderhouden met de vervoerder Arriva over het proces rondom de vergunningverlening en een eventueel alternatief vervoersaanbod. De vertraging van de vergunning is ook gemeld aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Als reactie liet ze weten dat zowel zij als de provincie Limburg van mening zijn dat reizigers niet de dupe mogen worden van de problemen.

“Alle betrokken partijen (de provincie Limburg als concessieverlener, vervoerder Arriva als concessiehouder, Stadler als leverancier van de treinen en vergunningaanvrager en ILT als vergunningverlener) zijn daarbij in intensief overleg over de mogelijkheden om te voorkomen dat de reizigers op het traject Maastricht-Aken gedupeerd worden. De ILT zal zeer binnenkort het besluit nemen over de vergunningaanvraag”, aldus de ambtsvrouw.

Drielandentrein

Het realiseren van de Drielandentrein verloopt op zijn minst gezegd moeizaam. Hoewel de trein eigenlijk al begin december moest gaan rijden, werd die deadline niet gehaald. Circa 1,5 maand later kon Arriva starten op het traject Maastricht-Aken, maar Luik is nog steeds niet aangesloten. De Belgen weigeren tot nog toe goedkeuring te geven voor het materieel.

Lees ook:

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht-Aken per 1 juni”

Pat Rick|15.05.19|12:35

Dit is ongelooflijk dat na zo veel vertraging de trein eindelijk rijdt en succesvol wordt, door een administratieve procedure niet meer zou kunnen rijden. Dan maar een nood-procedure en -vergunning

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.