Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Arriva krijgt schadeloosstelling voor Maaslijn

Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

Nu de elektrificatie van de Maaslijn op zijn vroegst pas in 2023 zal zijn afgerond, moet de provincie Limburg een schadeloosstelling betalen aan vervoerder Arriva. Dit komt omdat in de OV-concessie was afgesproken dat Arriva al in 2020 elektrische treinen zou kunnen inzetten. Door de vertraging van het project moeten de dieseltreinen langer gebruikt worden. Over de precieze hoogte van de schadeloosstelling kan de provincie nog niets zeggen, maar het gaat waarschijnlijk om ‘substantiële bedragen’.

Statenlid Teun Heldens van de VVD verzocht de gedeputeerde om in ieder geval een inschatting te maken, zodat Provinciale Staten in een globaal idee krijgen van de kosten. “Wij vrezen dat het wel eens tonnen, zo niet miljoenen euro’s, kan gaan kosten”, stelde hij vorige week tijdens een Statenvergadering, waarin unaniem ingestemd over de benodigde aanvullende financiële bijdrage van ruim 35 miljoen euro. Dat is echter zonder de rekening die nog moet worden aan Arriva.

Motie

De VVD diende daarom een motie in waarin de gedeputeerde wordt gevraagd of hij de Provinciale Staten zo snel mogelijk wil informeren over de meerkosten. “Het budgetrecht is in handen van Provinciale Staten en de leden graag willen weten waar ze aan toe zijn, ook al is dit binnen een bepaalde bandbreedte, om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen”, staat in de motie. Die werd aangenomen.

Die meerkosten ontstaan onder andere omdat Arriva langer moet doorrijden met een duurdere brandstof – aangezien hier nu dieseltreinen moeten worden ingezet totdat de lijn is geëlektrificeerd. Ook vereisen de dieselvoertuigen meer onderhoud en extra materieelkosten. Het is overigens mogelijk dat het totale bedrag van de meerkosten in eerste instantie alleen in vertrouwelijkheid wordt gedeeld en dus niet aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt.

Extra investering

De Provinciale Staten stemden wel in met de extra bijdrage van 35 miljoen euro die noodzakelijk is voor de oplevering van de Maaslijn, waarmee Limburg een totale bijdrage levert van bijna 100 miljoen euro. Het Rijk draait op voor in totaal 60 miljoen euro, Noord-Brabant € 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen. Daarmee komt in totaal genoeg geld beschikbaar voor de gedeeltelijke baanverdubbeling en de elektrificatie van de lijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva krijgt schadeloosstelling voor Maaslijn | OVPro.nl
Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn

Arriva krijgt schadeloosstelling voor Maaslijn

Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

Nu de elektrificatie van de Maaslijn op zijn vroegst pas in 2023 zal zijn afgerond, moet de provincie Limburg een schadeloosstelling betalen aan vervoerder Arriva. Dit komt omdat in de OV-concessie was afgesproken dat Arriva al in 2020 elektrische treinen zou kunnen inzetten. Door de vertraging van het project moeten de dieseltreinen langer gebruikt worden. Over de precieze hoogte van de schadeloosstelling kan de provincie nog niets zeggen, maar het gaat waarschijnlijk om ‘substantiële bedragen’.

Statenlid Teun Heldens van de VVD verzocht de gedeputeerde om in ieder geval een inschatting te maken, zodat Provinciale Staten in een globaal idee krijgen van de kosten. “Wij vrezen dat het wel eens tonnen, zo niet miljoenen euro’s, kan gaan kosten”, stelde hij vorige week tijdens een Statenvergadering, waarin unaniem ingestemd over de benodigde aanvullende financiële bijdrage van ruim 35 miljoen euro. Dat is echter zonder de rekening die nog moet worden aan Arriva.

Motie

De VVD diende daarom een motie in waarin de gedeputeerde wordt gevraagd of hij de Provinciale Staten zo snel mogelijk wil informeren over de meerkosten. “Het budgetrecht is in handen van Provinciale Staten en de leden graag willen weten waar ze aan toe zijn, ook al is dit binnen een bepaalde bandbreedte, om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen”, staat in de motie. Die werd aangenomen.

Die meerkosten ontstaan onder andere omdat Arriva langer moet doorrijden met een duurdere brandstof – aangezien hier nu dieseltreinen moeten worden ingezet totdat de lijn is geëlektrificeerd. Ook vereisen de dieselvoertuigen meer onderhoud en extra materieelkosten. Het is overigens mogelijk dat het totale bedrag van de meerkosten in eerste instantie alleen in vertrouwelijkheid wordt gedeeld en dus niet aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt.

Extra investering

De Provinciale Staten stemden wel in met de extra bijdrage van 35 miljoen euro die noodzakelijk is voor de oplevering van de Maaslijn, waarmee Limburg een totale bijdrage levert van bijna 100 miljoen euro. Het Rijk draait op voor in totaal 60 miljoen euro, Noord-Brabant € 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen. Daarmee komt in totaal genoeg geld beschikbaar voor de gedeeltelijke baanverdubbeling en de elektrificatie van de lijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.