Slaaptrein City Night Line (foto: NS)

Studie: 60 procent vindt nachttrein goed alternatief voor vliegtuig

Zestig procent van de mensen is bereid om de nachttrein als alternatief voor het vliegtuig te gebruiken voor lange afstanden binnen Europa. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat de TU Delft in samenwerking met Royal HaskoningDHV en NS heeft uitgevoerd. “Mensen hechtten het meeste waarde aan het comfort en de privacy die de nachttrein te bieden heeft”, aldus Martijn Heufke Kantelaar die vorige week op dit onderwerp afstudeerde aan de TU Delft.

De studie richt zich op de bereidheid om een nachttrein te gebruiken als alternatief voor het vliegtuig voor lange afstand-reizen in Europa. In totaal werkten 804 mensen mee aan het onderzoek, waaronder 666 mensen uit een NS-panel, het netwerk van de betrokken partijen en 23 respondenten die werden geworven via flyers op Schiphol. Het NS-panel bestaat niet alleen uit treinreizigers, maar is een algemeen onderzoekspanel waarvan de vervoerder gebruikmaakt.

Comfort en privacy

De respondenten in het onderzoek gaven aan met name voor de nachttrein kiezen vanwege het comfort. De reistijd blijkt een veel kleinere rol te spelen. Meer dan de helft gaf aan het vliegtuig voor een nachttrein te verruilen voor een reis van twaalf tot veertien uur die deels ’s nachts plaatsvindt. Daarmee is het volgens Kantelaar een alternatief voor vluchten van Amsterdam naar bijvoorbeeld Wenen of Milaan.

In het onderzoek komt naar voren dat de mate van privacy het comfortniveau van een nachttrein bepaalt. Daarbij wordt aangegeven dat het aantal mensen waarmee een coupé gedeeld moet worden, een belangrijke rol speelt. Respondenten geven de voorkeur aan een ‘basis nachttrein’ waarbij ze de coupé delen met slechts één andere persoon. Daar kiezen ze liever voor dan een luxe nachttrein waarbij ze coupés met vijf anderen delen maar die  douches, een restauratiewagen en andere faciliteiten heeft.

Geen alternatief voor goedkope vluchten

Het positioneren van de nachttrein als alternatief voor goedkope vluchten is volgens Barth Donners van Royal HaskoningDHV niet gunstig voor de bereidheid om met de nachttrein te reizen. “Soms wordt gesteld dat de nachttrein moet gaan concurreren met ‘low-cost carriers’. De nachttrein zit echter in een ander segment, een segment waarin mensen dus ook kijken naar het comfortniveau.”

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid publiceerde onlangs een onderzoek naar de nachttrein. In dit onderzoek wordt ook geconcludeerd dat een hoger comfortniveau van de trein vaak opweegt tegen de prijs van de kaartjes. Daarnaast blijkt uit deze studie dat mensen die niet houden van vroeg in de ochtend vliegen ook een belangrijke doelgroep is. “Dit is waardevolle informatie voor onze strategie op het gebied van internationale treinverbindingen”, vindt Jet van de Kar, implementatiemanager bij NS International.

Lees ook: ‘Subsidies hinderen goedkoper en beter nachttreinaanbod’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.