Ontspoorde passagierstrein (bron: ProRail)

Defect aan wielen de oorzaak van ontsporing NS-trein

De ontsporing van een trein bij Den Haag afgelopen donderdag werd waarschijnlijk veroorzaakt door een defect aan twee wielen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek dat is uitgevoerd door ProRail en NS naar het voertuig en de infrastructuur. NS noemt zo’n ernstige beschadiging van de wielen zeldzaam. 

Bij de ontsporing van de trein raakte de conducteur van de trein licht gewond. De 170 reizigers in de trein raakten niet gewond. Het incident zorgde wel voor flinke schade aan het spoor en tot aan zondagochtend konden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Gouda. Dat was een dag eerder dan eigenlijk verwacht was.

Oorzaak

NS en ProRail hebben allebei onderzoek gedaan naar het incident om erachter te komen hoe de trein kon ontsporen. Daarbij keek NS naar het voertuig en ProRail naar de situatie ter plaatse en de infrastructuur. “Wij hebben de trein naar onze werkplaats in Leidschendam gebracht voor inspectie en onderzoek. Het lijkt er op dat twee wielen van het rijtuig defect zijn geraakt, hierna is de trein van het spoor geraakt. Zo’n ernstige beschadiging van de wielen is zeldzaam en het is essentieel te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren”, licht directeur Techniek Rob Luyten van NS toe.

De ontsporing gebeurde met een DDZ-trein. Het voertuig bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen en het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. In totaal heeft NS 49 van deze treinstellen, die in 2010 en 2011 allemaal gemoderniseerd zijn. Volgens de vervoerder was de trein die betrokken was bij het ongeval recentelijk nog onderhouden. “Dit stond gepland voor de avond van 2 januari. In afwachting van de onderzoeksresultaten, worden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd”, aldus Luyten.

Lees ook:

Treinverkeer dagenlang gehinderd door ontspoorde trein

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.