Conducteur of machinist

Aanstaande donderdag staking cao Multimodaal: minder regionale treinen

Regionale treinen Arriva rijden niet in Maastricht door de staking, NS-treinen rijden wel. Foto: Flickr/Frans Berkelaar.

Komende donderdag wordt er in het steekvervoer gestaakt voor een nieuwe, betere cao multimodaal. Dat betekent onder andere dat er mogelijk minder treinen van Arriva en Keolis zullen rijden in delen van het land. 

Met de geplande staking verricht FNV de aftrap van een nieuwe stakingsronde, die volgende week maandag een vervolg krijgt met een vijfdaagse landelijke staking. Dan draait het om de cao streekvervoer, terwijl het aanstaande donderdag om die voor multimodaal gaat.

“Bij beide cao’s gaat het om dezelfde problemen, mensen kunnen door de hoge inflatie amper meer rondkomen en door personeelstekort en hoog ziekteverzuim is de werkdruk torenhoog. Daar moet snel wat aan gedaan worden”, stelt Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer.

Een deel van het streekvervoer zal daarom staken. Er vallen zo’n 1.300 mensen onder de cao multimodaal. Het gros daarvan, ongeveer twee derde werkt op de trein als conducteur of machinist. Bij Arriva wordt sowieso gestaakt; het laatste bod van Arriva is door de leden van de VVMC geweigerd, meldt de bond.

“We gaan inmiddels de derde stakingsdag in met het personeel van Arriva. We strijden voor minder werkdruk en een hoger loon. De werkgevers bieden acht procent loonsverhoging per dit jaar 2023 en drie procent erbij in 2024. Vooral die 3 procent is voor ons onacceptabel, zeker met de huidige energiekosten en de hoge en aanhoudende inflatie”, zegt Wim Eilert, vakbondsbestuurder VVMC. “Daarnaast lopen de lonen bij Arriva al jaren achter bij die van hun collega’s bij de NS.”

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.