Afspraken

Kabinet staat spitsheffing toe en wil NS alleenrecht ontnemen

Eurostar op Amsterdam Centraal (foto: NS)
Beeldbank NS

Het demissionaire kabinet staat de NS toe om vanaf 2026 tijdens de spits een hogere prijs te vragen aan reizigers, dat schrijft de Volkskrant. In de nieuwe afspraken, die met de spoorwegmaatschappij zijn gemaakt, staat ook dat de NS exclusieve rechten voor internationale bestemmingen zoals Londen, Parijs en Berlijn verliest. De plannen moeten nog wel definitief worden goedgekeurd door de Tweede Kamer.
Onderhandelingen tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben geleid tot deze afspraken, dat blijkt uit berichtgeving van De Volkskrant. Het huidige contract loopt in 2024 op zijn einde en de nieuwe afspraken gelden tot 2033. Het omstreden voorstel voor de spitsheffing is goedgekeurd, maar de specifieke voorwaarden moeten nog verder worden vastgesteld.

Maatregelen

Naast de spitsheffing zijn nog twee maatregelen opgenomen in het contract. De prijzen van treinkaartjes mogen vanaf 2024 stijgen met maximaal zeven procent bovenop de jaarlijkse inflatie. Bovendien zal de concessievergoeding voor de NS worden omgezet in een jaarlijkse subsidie van dertien miljoen euro vanaf 2025.

Een andere afspraak is dat vanaf 2025 de NS haar exclusieve rechten voor bestemmingen zoals Londen, Parijs en Berlijn verliest. Eerder dit jaar dienden Flixtrain, Qbuzz en Arriva al verzoeken in, bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), om naar Europese bestemmingen rijden. Met het voornemen van het kabinet om NS het alleenrecht hierop te ontnemen lijkt dat plan dichterbij te komen.

Discussie

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Openbaar Vervoer zal het contract eind augustus naar de Tweede Kamer sturen, waarover in september wordt gedebatteerd. De spitsheffing heeft eerder tot discussies geleid, maar het kabinet staat het toe.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer