Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Provinciale Staten

Limburg stemt ’tandenknarsend’ in voor betalen extra kosten Maaslijn

Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

De Provinciale Staten in Limburg stemmen in met het betalen van extra kosten voor de Maaslijn om de aanbesteding mogelijk te maken. Provinciale Staten willen dat de regering deze kosten draagt, maar om het project toch te laten doorgaan, wil de provincie voorlopig dit geld betalen. De demissionaire regering heeft een besluit over de herverdeling van de kosten uitgesteld. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekendgemaakt.

De Statenfracties die voor stemden, deden dat met tegenzin. Fractievoorzitter van de PvdA, Aleida Berghorst, zei “tandenknarsend” akkoord te gaan. Berghorst diende ook een motie in, waarin teleurstelling over het handelen van de regering werd uitgesproken. Die werd door alle partijen gesteund.

Dieseltrein

De Maaslijn loopt tussen Roermond en Nijmegen en de spoorverbinding moet verbeterd worden, waardoor er meer en nieuwere treinen over kunnen rijden. Nu is het een enkel spoor waar een oude dieseltrein rijdt. De vernieuwing had al in 2020 klaar moeten zijn, maar wordt steeds uitgesteld. Met het toezeggen van het extra geld moet de verbetering van de Maaslijn in 2027 zijn afgerond.

De aanbesteding voor de Maaslijn moet op 3 oktober zijn toegekend. Dit moment is meerdere keren uitgesteld, vorig jaar nog vanwege de onzekerheid over de levering van materialen door de oorlog in Oekraïne.

‘Maaslijntje’

Verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers zegt dat hij vanuit het provinciehuis de noodzaak voelt. Hij noemt het teleurstellend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beslissing over de kosten uitstelt. “Dan heb je toch het gevoel dat je aan het Maaslijntje wordt gehouden.”

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Limburg stemt ’tandenknarsend’ in voor betalen extra kosten Maaslijn | OVPro.nl
Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Provinciale Staten

Limburg stemt ’tandenknarsend’ in voor betalen extra kosten Maaslijn

Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

De Provinciale Staten in Limburg stemmen in met het betalen van extra kosten voor de Maaslijn om de aanbesteding mogelijk te maken. Provinciale Staten willen dat de regering deze kosten draagt, maar om het project toch te laten doorgaan, wil de provincie voorlopig dit geld betalen. De demissionaire regering heeft een besluit over de herverdeling van de kosten uitgesteld. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekendgemaakt.

De Statenfracties die voor stemden, deden dat met tegenzin. Fractievoorzitter van de PvdA, Aleida Berghorst, zei “tandenknarsend” akkoord te gaan. Berghorst diende ook een motie in, waarin teleurstelling over het handelen van de regering werd uitgesproken. Die werd door alle partijen gesteund.

Dieseltrein

De Maaslijn loopt tussen Roermond en Nijmegen en de spoorverbinding moet verbeterd worden, waardoor er meer en nieuwere treinen over kunnen rijden. Nu is het een enkel spoor waar een oude dieseltrein rijdt. De vernieuwing had al in 2020 klaar moeten zijn, maar wordt steeds uitgesteld. Met het toezeggen van het extra geld moet de verbetering van de Maaslijn in 2027 zijn afgerond.

De aanbesteding voor de Maaslijn moet op 3 oktober zijn toegekend. Dit moment is meerdere keren uitgesteld, vorig jaar nog vanwege de onzekerheid over de levering van materialen door de oorlog in Oekraïne.

‘Maaslijntje’

Verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers zegt dat hij vanuit het provinciehuis de noodzaak voelt. Hij noemt het teleurstellend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beslissing over de kosten uitstelt. “Dan heb je toch het gevoel dat je aan het Maaslijntje wordt gehouden.”

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.