veiligheidsrisico

Veerpont Nieuwer ter Aa en Breukelen blijft voorlopig in dienst

Veerpont de AA van Rijkswaterstaat over het Amsterdam Rijn kanaal tussen Nieuwer ter Aa en Breukelen Loenen.Foto: Willem Mes / Hollandse Hoogte

In de Tweede Kamer is met ruime meerderheid een motie aangenomen van de Kamerleden Harry van der Molen (CDA) en Habtuma de Hoop (PvdA) over het behoud van de veerpont tussen Nieuwer ter Aa en Breukelen. De pont dreigde te verdwijnen door veiligheidsrisico’s.

De 130 jaar oude veerpont vormt een cruciale verbindingen voor fietsers en voetgangers, stellen de Kamerleden in de motie. In de motie willen de Kamerleden dat de regering het fiets-voetveer over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen gaat handhaven tot het moment van de realisatie van een alternatief. De motie is met ruime meerderheid aangenomen. Alleen de VVD stemde tegen.

De pont zou oorspronkelijk 1 augustus verdwijnen vanwege veiligheidsrisico’s. Die deadline werd verlengd tot 31 december dit jaar. Harbers schreef een half jaar geleden aan de Tweede Kamer dat steeds meer grote schepen varen op het Amsterdams-Rijnkanaal. In 2010 is het pontje bijvoorbeeld al een keer aangevaren met een dodelijk slachtoffer als gevolg.

Niet alleen het aanvaarrisico is een probleem, maar ook de golven die de grote schepen veroorzaken zijn gevaarlijk. “De grotere schepen veroorzaken meer waterbeweging waardoor de veerpont dusdanig beweegt dat letsel kan ontstaan bij vallende passagiers”, schrijft Harbers.

‘Laat ons niet zwemmen’

Naar aanleiding van het besluit van Harbers om het pontje uit de dienst te halen, werd een petitie gestart door Actiecomité ‘Laat ons niet zwemmen’, Fietsersbond, Fietsplatform, Te Voet, Vrienden van de Voetveren en Wandelnet. De petitie is sindsdien ruim 6.500 keer ondertekend. De petitie was de aanleiding voor de motie die nu is ingestemd in de Tweede Kamer. Voorzitter Egbert Bouman van het actiecomité zegt “ontzettend blij” te zijn met de klinkende overwinning.

Ook de Fietsersbond laat weten blij te zijn met de aangenomen motie. “De Fietsersbond is verheugd dat de motie is aangenomen en dringt er bij de minister op aan deze ook uit te voeren.”

In de petitie stelden de partijen dat het opheffen van de veerpont zal leiden tot veel langere wandel- en fietsroutes. Ook worden verkeersgebruikers die niet met een auto reizen enorm benadeeld. In de petitie schrijven ze dat “er voor recreatieve wandelaars en fietsers met de veerpont een heel belangrijke schakel uit het routenetwerk verdwijnt.”

De vaarroute werd 130 geleden geïntroduceerd. Het dorpje Nieuwer ter Aa werd geïsoleerd na de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal. De pont is sindsdien een belangrijk vervoersmiddel voor de inwoners. Kinderen gaan bijvoorbeeld met het pontje elke ochtend en avond van en naar school in Breukelen. Als de pont niet vaart dan moeten zij ruim 6 kilometer omfietsen over een onverlicht fietspad langs het kanaal. Dat is volgens de actievoerders een stuk onveiliger dan de veiligheidsrisico’s van de veerpont.

Om de veiligheidsrisico’s van het pontje te minimaliseren, verzoeken de Kamerleden in de motie ook om de pont dubbel te bemensen.

Fietsbrug

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat 276 personen per werkdag gebruik maken van de veerpont. Deze zouden gemiddeld 3,4 kilometer moeten omfietsen. “Een enkele reis duurt daarmee tussen de 6-10,5 minuten langer”, schrijft Harbers. Het onderzoek stelt dat de alternatieve routes helemaal niet onveilig zijn, zoals de actievoerders beweren. “De alternatieve routes zijn veilig en leveren slechts beperkte hinder op”.

De gemeente Stichtse Vecht ziet nog een ander alternatief: een fietsbrug over het kanaal. De provincie Utrecht steunt de komst van de fietsbrug en is samen met de gemeente en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek. Daarover is echter nog geen overeenstemming bereikt.

Actiecomité Laat ons niet zwemmen wil dat de pont blijft varen tot de brug klaar is. Om de veiligheid van opvarenden in de tussentijd te beschermen, wil zij dat de afstand tussen de pont en andere schepen wordt vergroot tot 600 meter. Momenteel is dat 300 meter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.