Tweede Kamer: onterecht verdiend OV-chip geld terug naar reiziger

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet ervoor zorgen dat de vervoerders het geld dat zij hebben verdiend aan reizigers die vergeten uit te checken, ten goede komt aan de reiziger. De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van die strekking aangenomen. Deze motie was ingediend door Liesbeth van Tongeren van GroenLinks en Stientje van Veldhoven van D66.

De partijen vragen in de motie dat het ministerie inzicht moet geven in het totale bedrag aan niet teruggevraagde gelden sinds de invoering van de OV-chipkaart. Dit dient te worden gespecificeerd naar vervoerder. Het geld van de onterecht verkregen inkomsten dient ten goede te komen aan de reiziger en mag niet zomaar verdwijnen op de jaarlijkse winstuitkering van de vervoerders, zo stellen GroenLinks en D66 in de motie.

Melding per e-mail

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: “In eerste instantie vind ik dat het geld terug moet gaan naar de reiziger. Ik vind dat reizigers per e-mail een melding dienen te krijgen als zij niet zijn uitgecheckt.”

“Als oplossing zou er ook naar het standaard reispatroon kunnen worden gekeken en dat daar een gemiddelde van wordt genomen. Bijvoorbeeld bij de eerste drie fouten, het bedrag afronden op het standaard reispatroon. Er is een scala aan mogelijkheden waar het geld in kan worden geïnvesteerd zodat het ten goede komt aan de reiziger”, aldus Van Tongeren.

Compensatie reizigers

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven: “De staatssecretaris moet samen met de vervoerders met een voorstel komen hoe het geld terug gaat naar de reizigers. De reizigers individueel geld terugbetalen, lijkt me wat ingewikkeld. Daar zijn wellicht veel administratiekosten mee gemoeid. Ook speelt het privacy-aspect mee. Het is beter om de reiziger op een andere manier te compenseren, bijvoorbeeld via een verminderde stijging van de tarieven van de treinkaartjes. Je zou reizigers ook een andere service kunnen bieden, zoals het gratis meenemen van een vriend of vriendin.”

“Je kunt nadenken over een eenvoudigere manier van reizen op rekening of innovatie. Daarbij moeten we wel weten dat het geld niet alleen in het onderzoek wordt gestoken, maar ten goede komt aan een simpeler systeem”, aldus Van Veldhoven.

Teruggaaf

Rover pleitte er eerder al voor dat de onterechte verdiende inkomsten worden teruggevloeid naar de reiziger. Volgens de reizigersorganisatie kan dat door het te investeren in een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. Uit voorlopig cijfers van onderzoeksbureau Panteia zou blijken dat vervoersbedrijven jaarlijks zo’n 22,9 miljoen euro onterecht opstrijken. Rover gaf eerder aan deze cijfers niet te kunnen bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond. Wel is de reizigersorganisatie “ervan overtuigd dat het om een substantieel bedrag gaat”.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.