Succes FlixBus op nationale verbindingen lijkt beperkt

Gepubliceerd op 20-04-2017 om 11:51

Aanbieder van intercitybussen, FlixBus, gaat zich primair richten op de internationale reiziger. Het Duitse bedrijf lanceerde anderhalf jaar geleden het eerste nationale intercitybusnetwerk in Nederland met de ambitie om heel veel nationale routes te starten. Maar de vervoerder focust zich nu vooral op busvervoer over de grens, waarbij binnenlandse reizigers gewoon gebruik kunnen blijven maken van deze bussen om binnen Nederland te reizen. Zo zijn de lijnen beter rendabel te maken.

FlixBus blijft dus gewoon reizigers vervoeren tussen Nederlandse steden, benadrukt de mobiliteitsaanbieder woensdag op een persconferentie. “Als we internationaal uitbreiden, breiden we ook nationaal uit”, vertelt FlixBus-woordvoerster Rosa Donat. Maar het creëren van een uitgebreid nationaal intercitybusnetwerk in Nederland lijkt niet langer een prioriteit. “Wij bieden primair internationaal vervoer aan; nationaal vervoer is daaraan secundair”, aldus de nieuw aangestelde directeur Benelux, Jesper Vis.

Nationaal en internationaal

Eind 2015 was FlixBus stelliger in zijn ambities. De mobiliteitsaanbieder wilde de eerste aanbieder zijn van intercitybussen met nationale lijnen in Nederland. Een frequentie van vier, zes of acht keer bussen per dag tussen Nederlandse steden was niet ongewoon. Maar daar is de vervoerder op teruggekomen. Twee keer per dag is voor veel verbindingen het maximum. De bussen tussen Groningen en Enschede reden in eerste instantie vier keer per dag, maar nu nog maar vier keer per week. De bus tussen Rotterdam Zuidplein en Den Bosch reed acht keer per dag, maar is nu helemaal opgeheven.

Overigens zijn er ook nationale bussen waar de frequentie is gestegen, zoals de bus tussen Amsterdam en Groningen via Drachten. Drachten heeft geen treinstation, waardoor de gemeente erg blij is met deze verbinding. Vis: “We kijken nu waar de behoefte ligt en daar sluiten we op aan.” FlixBus kon niet vertellen hoe veel verbindingen in Nederland louter nationaal zijn en hoe veel verbindingen over de grens gaan.

Concurrentie NS

Anderhalf jaar geleden leek concurrentie met de NS nog een wezenlijke optie. “De nieuwe nationale lijnen zijn uitsluitend direct en zonder overstap. Reizigers zijn hier per FlixBus sneller dan met de trein en bijna even snel als met de auto onderweg”, vertelde een woordvoerster van FlixBus destijds. NS liet zelfs weten in gesprek te willen met de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de mogelijke gevolgen van dit nationale busnetwerk op de concessie van NS. De spoorvervoerder merkte echter snel op dat de intercitybussen weinig effecten hadden op de reizigersaantallen van NS.

FlixBus zelf ontkende enkele maanden later te willen concurreren met NS of met een andere Nederlandse vervoerder en noemt zichzelf sindsdien een aanvulling op het OV. De van origine Duitse mobiliteitsaanbieder moet namelijk altijd ontheffing krijgen om binnenlandse verbindingen aan te bieden. Bovendien is het lastig om in het kleine en compacte Nederland te concurreren met het bestaande openbaar vervoer, werd woensdag erkend. “Op korte afstanden heb je als reiziger in Nederland heel goede andere opties”, vertelde Donat. FlixBus heeft gemerkt vooral succesvol te zijn op middellange afstanden van circa 400 kilometer.

Internationale markt

De vervoerder zegt dat er wel een markt is in Nederland, maar met name als onderdeel van internationale verbindingen. In die hoedanigheid wil de vervoerder wel degelijk meer Nederlandse steden gaan bedienen. De ambitie voor het komende jaar is om ook kleine en middelgrote steden beter aan te sluiten op internationale bestemmingen, zoals Duitsland en België. Omdat dit grotendeels doorgaande verbindingen zijn, worden die Nederlandse steden ook verbonden met de Randstad.

Overigens is FlixBus momenteel alleen rendabel in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Nog niet in Nederland dus, al heeft het bedrijf hier tot nog toe 3,3 miljoen reizigers vervoerd. Daarmee zijn de verwachtingen overstegen en ook voor 2017 wordt een verdere groei voorspeld, vertelt Vis. Door de uitbreiding van internationale verbindingen zullen er dit jaar ook meer nationale verbindingen bijkomen tussen bijvoorbeeld Breda en Amsterdam en tussen Den Haag/Rotterdam en Venlo en Roermond. Vis wil echter geen cijfers onthullen over die groei, de verwachtingen van FlixBus in 2016 of over de omzet in Nederland.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.