Arriva bus, Breda

Breda krijgt toch geen waterstofbussen vanwege hoge kosten

Het plan om tien dieselbussen in Breda in 2020 te vervangen door waterstofbussen is van de baan. Dit plan vraagt door de hogere aanschaf- en onderhoudskosten een extra investering van 10 miljoen euro en die investering is ‘niet verantwoord’. Er wordt nu ingezet op een verduurzaming als de nieuwe OV-concessie in 2022 ingaat. 

De gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant tekenden afgelopen februari een verklaring om in 2020 tien bussen te laten rijden op waterstof. Wel moest een onderzoek eerst de betrokken partijen inzicht geven in de kosten, kansen en risico’s van de waterstofbussen. Dit onderzoek heeft er nu voor gezorgd dat er toch geen waterstofbussen komen op korte termijn.

Bestuursakkoord

De provincie wil in 2025 een grote stap hebben gezet in het verduurzamen van het openbaar vervoer in de stad. Omdat in deze Brabantse plaats nog geen elektrische bussen worden ingezet, zouden de waterstofbussen dus de eerste zero emissie-bussen zijn. De Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat meende dat waterstof een belangrijke rol kon spelen in het verbeteren van de leefbaarheid.

Maar die 10 miljoen blijkt te duur. Voor de gewenste verduurzaming van het vervoer in Breda, plaatst de provincie nu alle hoop op de nieuwe OV-concessie. “In 2022 gaat een nieuwe OV-concessie in West-Brabant van start en de verwachting is dat vanaf dat moment het OV in West-Brabant in zijn geheel zero emissie zal rijden zonder aanvullende investeringen”, aldus de provincie.

Gelderland

Het is al de tweede keer dit jaar dat de hoge kosten een hindernis vormen voor de inzet van waterstofbussen. In maart werd namelijk bekend dat een project voor waterstofbussen tussen Arnhem en Apeldoorn niet langer doorgaan. Vanwege te grote financiële risico’s, wees de provincie Gelderland op dat moment de subsidieaanvraag van het bedrijf HyMove af.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “Breda krijgt toch geen waterstofbussen vanwege hoge kosten”

Wam Bless|04.09.18|11:01

Correctie. In de Provincie Gelderland rijden inmiddels twee waterstof bussen in de dienstregeling. De kosten voor deze twee jarige proef worden gedrukt door gebruik te maken van een lease constructie van ZETT B.V. (Zero Emissie TransporT). ZETT draagt tevens zorg voor een optimale afstemming tussen vraag en aanbod van de waterstof. Door gebruik te maken van deze ZETT constructie kan de kilometerprijs van een waterstof bus onder voorwaarden de kilometer van een conventionele dieselbus benaderen.

Wam Bless|04.09.18|11:07

Correctie. In de Provincie Gelderland rijden per 1 september 2018 twee waterstofbussen in een reguliere dienstregeling van Keolis op de Veluwe. De kosten zijn lager door gebruikt te maken van een aanbod van ZETT B.V. (Zero Emissie TransporT). ZETT zorgt voor een lease constructie inclusief de waterstof voorziening. Onder voorwaarden zijn de kilometerkosten dan van een waterstof bus (TCO) nagenoeg gelijk aan de kilometerkosten (TCO) van een conventionele dieselbus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.