Trolley 2.0 op Arnhem Centraal

Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem

Foto Inge

Het idee van een trolleybus die los kan rijden van de bovenleiding werd jaren geleden al bedacht en de introductie hiervan werd al meerdere malen aangekondigd. Maandagmiddag werd het idee eindelijk werkelijkheid en twee trolley 2.0-bussen werden verwelkomd in Arnhem. Kiepe Electric heeft daarvoor twee bestaande HESS-trolleybussen omgebouwd en ze uitgerust met een accupakket.

Al in 2014 zou het Nederlandse bedrijf EL-KW een dergelijk prototype ontwikkelen, maar het prototype was niet klaar op de geplande leverdatum. Daarna nam Vosloh Kiepe het project over, al bleek de planning nog steeds te positief. In 2016 werd namelijk nog verwacht dat het al in 2019 mogelijk zou kunnen zijn om 74 gasbussen te vervangen door deze nieuwe voertuigen. Nu wordt een uitbreiding van het aantal 2.0-trolleybussen niet voor 2022 verwacht. In 2023 is het de ambitie om een volledig zero emissie-busconcessie aan te bieden.

In Motion Charging

Het is een uniek project in Nederland, omdat de bussen energie krijgen via In Motion Charging. Tijdens het rijden aan de bovenleiding worden de voertuigen opgeladen, zodat ze daarna tien kilometer los van de bovenleiding kunnen rijden. Dit laden duurt maar een paar minuten. Het grootste voordeel daarvan is dat de bussen op die manier voor het laden niet uit de dienstregeling genomen hoeven te worden.

Bovendien kunnen de bussen bij wegwerkzaamheden gemakkelijker een andere route rijden als daar geen bovenleiding is. De huidige trolleybussen gebruiken daarvoor een dieselmotor, maar daardoor zijn deze bussen minder duurzaam. En hoewel deze bussen in eerste instantie gaan rijden op de bestaande lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp, wordt op langere termijn overwogen om de bussen op het later moment in te zetten voor regionale lijndiensten en busverbindingen in het buitengebied.

Trolley-infrastructuur

De bussen werden maandagmiddag verwelkomd door de Gelderlandse gedeputeerde Conny Bieze, burgemeester Ahmed Marcouch en Hermes-directeur Juul van Hout. De burgemeester liet weten trots te zijn op de trolley-infrastructuur in Arnhem, waardoor het nu mogelijk is om het OV nog verder te verduurzamen. “De bus is niet alleen goed voor passagiers, maar ook voor mensen die de bus helemaal niet nemen, vanwege de schone lucht.

Bieze sprak ook over het belang van duurzaam OV in de provincie en hoe daarvoor pilots worden uitgevoerd. Behalve deze vernieuwde trolleybussen, wordt in Gelderland ook gekeken naar voertuigen op waterstof en elektrische bussen die niet aan een bovenleiding rijden, wordt gekeken. Bovendien zit een experiment met een trolleybus van 12 meter in de planning. Eerder al werd in Arnhem een oplaadpunt voor elektrische auto’s in gebruik genomen dat zijn stroom onder meer krijgt van remmende trolleybussen.

Tekst loopt door onder foto

Breng Trolley los van bovenleiding

Samenwerking verschillende partijen

Directeur bij Breng-moeder Hermes, Juul van Hout, roemde de innovativiteit van de trolleybus 2.0 en de samenwerking met verschillende partijen, zoals Kiepe Electric en Euregio die hiervoor de fondsen beschikbaar heeft gesteld. “We zijn altijd aan de weg blijven timmeren met nieuwe stappen op het gebied van duurzaamheid en zijn heel blij dat we dit project met een aantal partners tot leven hebben kunnen brengen.”

Hij benadrukte ook dat deze nieuwe vorm een prominente plaats verdiende in de nieuwe aanbesteding die eraan komt. In de afgelopen decennia lag het voortbestaan van de trolley nog wel eens onder vuur. Van Hout ziet echter kansen om de energie die wordt opgewekt door de trolley ook te gebruiken om de dynamische reisinformatie aan te sturen of de chipkaart op te wekken.

“We zijn pas in het begin van de mogelijkheden en zal verschil maken of je straks wel of niet de infrastructuur voor trolley wilt houden. Daar moeten we nog een hele slag in kunnen maken”, vertelde Van Hout.

Zelflerende bus

De HESS-bussen kunnen dus gedurende de route losgekoppeld worden van de bovenleiding. Via speciale trechterbakken die aan de bovenleiding hangen, kan er weer contact gemaakt worden met de bovenleiding. Die hangen op dit moment op een beperkt aantal plekken, maar dat kan relatief gemakkelijk worden uitgebreid als daaraan behoefte is.

Tekst loopt door onder foto

Trechterbakken

De ombouw van de bussen is verzorgd door Kiepe Electric in Arnhem. Daarbij hebben ook monteurs van Breng meegekeken. De twee verbouwde bussen beschikken nu over een zelflerend energiemanagementsysteem. Dit betekent dat de bus zelf tijdens het rijden van een traject leert waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding en hoeveel, om het gehele traject te kunnen rijden. Volgens de gemeente Arnhem zijn dit de eerste bussen ter wereld die dat kunnen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem”

Jean-pierre Mertens|19.03.19|12:16

In Antwerpen leggen bussen heel wat afstand af over bus/trambanen mèt bovenleidingen. Mijn simplistisch denken brengt mij dan bij behoorlijk wat zero-emissiekilometers op deze vakken en de mogelijkheid batterijen bij te laden voor buiten deze stroken. Er zal natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan hangen!

Onno Pruis|19.03.19|12:27

Om te kunnen laden aan een bovenleiding heb je een min en plus nodig, bij tram worden de rails dus ook gebruikt; een trolleybus heeft twee bovenleiding draden. Verder moet de bus beter geïsoleerd zijn dan een standaard bus om te voorkomen dat de stroom via reizigers die uitstappen naar de grond wordt afgevoerd in uitzonderlijke gevallen. Het is dus niet zomaar mogelijk bussen aan de trambovenleiding te hangen. Maar: elektrische bussen opladen op eindpunten kan natuurlijk ook prima.

Andries Hof|21.03.19|09:01

Goed nieuws!! Misschien is het juist wel goed geweest om zo lang te wachten. Nu zijn de technieken die rijden zonder bovenleiding mogelijk maken beter ontwikkelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem | OVPro.nl
Trolley 2.0 op Arnhem Centraal

Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem

Foto Inge

Het idee van een trolleybus die los kan rijden van de bovenleiding werd jaren geleden al bedacht en de introductie hiervan werd al meerdere malen aangekondigd. Maandagmiddag werd het idee eindelijk werkelijkheid en twee trolley 2.0-bussen werden verwelkomd in Arnhem. Kiepe Electric heeft daarvoor twee bestaande HESS-trolleybussen omgebouwd en ze uitgerust met een accupakket.

Al in 2014 zou het Nederlandse bedrijf EL-KW een dergelijk prototype ontwikkelen, maar het prototype was niet klaar op de geplande leverdatum. Daarna nam Vosloh Kiepe het project over, al bleek de planning nog steeds te positief. In 2016 werd namelijk nog verwacht dat het al in 2019 mogelijk zou kunnen zijn om 74 gasbussen te vervangen door deze nieuwe voertuigen. Nu wordt een uitbreiding van het aantal 2.0-trolleybussen niet voor 2022 verwacht. In 2023 is het de ambitie om een volledig zero emissie-busconcessie aan te bieden.

In Motion Charging

Het is een uniek project in Nederland, omdat de bussen energie krijgen via In Motion Charging. Tijdens het rijden aan de bovenleiding worden de voertuigen opgeladen, zodat ze daarna tien kilometer los van de bovenleiding kunnen rijden. Dit laden duurt maar een paar minuten. Het grootste voordeel daarvan is dat de bussen op die manier voor het laden niet uit de dienstregeling genomen hoeven te worden.

Bovendien kunnen de bussen bij wegwerkzaamheden gemakkelijker een andere route rijden als daar geen bovenleiding is. De huidige trolleybussen gebruiken daarvoor een dieselmotor, maar daardoor zijn deze bussen minder duurzaam. En hoewel deze bussen in eerste instantie gaan rijden op de bestaande lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp, wordt op langere termijn overwogen om de bussen op het later moment in te zetten voor regionale lijndiensten en busverbindingen in het buitengebied.

Trolley-infrastructuur

De bussen werden maandagmiddag verwelkomd door de Gelderlandse gedeputeerde Conny Bieze, burgemeester Ahmed Marcouch en Hermes-directeur Juul van Hout. De burgemeester liet weten trots te zijn op de trolley-infrastructuur in Arnhem, waardoor het nu mogelijk is om het OV nog verder te verduurzamen. “De bus is niet alleen goed voor passagiers, maar ook voor mensen die de bus helemaal niet nemen, vanwege de schone lucht.

Bieze sprak ook over het belang van duurzaam OV in de provincie en hoe daarvoor pilots worden uitgevoerd. Behalve deze vernieuwde trolleybussen, wordt in Gelderland ook gekeken naar voertuigen op waterstof en elektrische bussen die niet aan een bovenleiding rijden, wordt gekeken. Bovendien zit een experiment met een trolleybus van 12 meter in de planning. Eerder al werd in Arnhem een oplaadpunt voor elektrische auto’s in gebruik genomen dat zijn stroom onder meer krijgt van remmende trolleybussen.

Tekst loopt door onder foto

Breng Trolley los van bovenleiding

Samenwerking verschillende partijen

Directeur bij Breng-moeder Hermes, Juul van Hout, roemde de innovativiteit van de trolleybus 2.0 en de samenwerking met verschillende partijen, zoals Kiepe Electric en Euregio die hiervoor de fondsen beschikbaar heeft gesteld. “We zijn altijd aan de weg blijven timmeren met nieuwe stappen op het gebied van duurzaamheid en zijn heel blij dat we dit project met een aantal partners tot leven hebben kunnen brengen.”

Hij benadrukte ook dat deze nieuwe vorm een prominente plaats verdiende in de nieuwe aanbesteding die eraan komt. In de afgelopen decennia lag het voortbestaan van de trolley nog wel eens onder vuur. Van Hout ziet echter kansen om de energie die wordt opgewekt door de trolley ook te gebruiken om de dynamische reisinformatie aan te sturen of de chipkaart op te wekken.

“We zijn pas in het begin van de mogelijkheden en zal verschil maken of je straks wel of niet de infrastructuur voor trolley wilt houden. Daar moeten we nog een hele slag in kunnen maken”, vertelde Van Hout.

Zelflerende bus

De HESS-bussen kunnen dus gedurende de route losgekoppeld worden van de bovenleiding. Via speciale trechterbakken die aan de bovenleiding hangen, kan er weer contact gemaakt worden met de bovenleiding. Die hangen op dit moment op een beperkt aantal plekken, maar dat kan relatief gemakkelijk worden uitgebreid als daaraan behoefte is.

Tekst loopt door onder foto

Trechterbakken

De ombouw van de bussen is verzorgd door Kiepe Electric in Arnhem. Daarbij hebben ook monteurs van Breng meegekeken. De twee verbouwde bussen beschikken nu over een zelflerend energiemanagementsysteem. Dit betekent dat de bus zelf tijdens het rijden van een traject leert waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding en hoeveel, om het gehele traject te kunnen rijden. Volgens de gemeente Arnhem zijn dit de eerste bussen ter wereld die dat kunnen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem”

Jean-pierre Mertens|19.03.19|12:16

In Antwerpen leggen bussen heel wat afstand af over bus/trambanen mèt bovenleidingen. Mijn simplistisch denken brengt mij dan bij behoorlijk wat zero-emissiekilometers op deze vakken en de mogelijkheid batterijen bij te laden voor buiten deze stroken. Er zal natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan hangen!

Onno Pruis|19.03.19|12:27

Om te kunnen laden aan een bovenleiding heb je een min en plus nodig, bij tram worden de rails dus ook gebruikt; een trolleybus heeft twee bovenleiding draden. Verder moet de bus beter geïsoleerd zijn dan een standaard bus om te voorkomen dat de stroom via reizigers die uitstappen naar de grond wordt afgevoerd in uitzonderlijke gevallen. Het is dus niet zomaar mogelijk bussen aan de trambovenleiding te hangen. Maar: elektrische bussen opladen op eindpunten kan natuurlijk ook prima.

Andries Hof|21.03.19|09:01

Goed nieuws!! Misschien is het juist wel goed geweest om zo lang te wachten. Nu zijn de technieken die rijden zonder bovenleiding mogelijk maken beter ontwikkelt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.