Arriva zet nachtnet rondom Maastricht stop

Laadlocatie Arriva-bus Limburg

Het aantal reizigers in de nachtbussen in Maastricht is te laag om ’s nachts te blijven rijden. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 15 december stopt vervoerder Arriva dus met het rijden van deze bussen. Dat blijkt uit het Vervoerplan 2020 dat Arriva bij de provincie Limburg heeft ingediend.

Sinds de start van de concessie bood de vervoerder aan van zaterdag op zondag ’s nachts een aantal ritten te rijden. Dit nachtnet was geen onderdeel van het Programma van Eisen voor de concessie en werd voor eigen rekening en risico uitgevoerd. Maar het was lastig om dit financieel dekkend te krijgen omdat het aantal gebruikers gering was. Nu is het volgens de vervoerder bedrijfseconomisch niet langer verantwoord om het nog voort te zetten. “Arriva heeft 3 jaar gepoogd tot een levensvatbare exploitatie te komen, maar dat is helaas niet mogelijk gebleken.”

Bijdrage gemeente

De vervoerder had de bussen graag laten rijden en heeft daarom ook bij de gemeente Maastricht aan de bel getrokken. Maar Arriva kreeg nul op het rekest voor de optie tot cofinanciering voor het huidige nachtnet. De gemeente heeft aangegeven meer te zien in maatwerkoplossingen tijdens zeer drukke evenement, zoals Carnaval Borrelbussen en concerten van André Rieu. Wel wordt ter vervanging van een nachtnetlijn de bus van 00.16 uur van Maastricht naar Gulpen verlengd naar Vaals en Aken.

Nachtelijk openbaar vervoer blijft een uitdaging. In Rotterdam worden nachtmetro’s nu beproefd en in grote steden rijden al langer nachtbussen. Ook blijken nachtelijke metro’s tijdens grote evenementen erg succesvol. Maar nachttreinen blijken lang niet altijd genoeg reizigers te hebben om financieel haalbaar te zijn en ook naar nachtelijk busvervoer tussen steden of van dorpen naar steden is lang niet altijd voldoende vraag.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.