Citaro, bus, RET (bron: (foto Rick Keus)

Vervangend busvervoer op Hoekse Lijn stopt

RET staakt dit weekend het vervangend busvervoer op het traject van de Hoekse Lijn. Dit is eerder dan gepland, maar er waren de afgelopen tijd nauwelijks grote stremmingen op de metrolijn en het aantal reizigers in deze bussen is zeer beperkt. “De bussen en chauffeurs blijven wel tot 1 november op afroep beschikbaar, want we kunnen nog steeds te maken krijgen met kinderziektes”, aldus Maurice Unck, algemeen directeur van RET.

Op 1 november is de officiële opening met Marc Rosier (portefeuillehouder OV-ontwikkeling bij de MRDH), Arjan van Gils (wethouder Financiën en Grote Projecten gemeente Rotterdam) en Maurice Unck (algemeen directeur RET). Vanaf dat moment was het toch al de bedoeling om te stoppen met het busvervoer. De MRHD, opdrachtgever van de Rotterdamse stadsvervoer, heeft echter ingestemd met de eerdere stop. “In de eerste weken hebben zich op het nieuwe metrotraject geen grote verstoringen en vertragingen voorgedaan”, vertelt Unck.

“Daarnaast maakt slechts een kleine groep reizigers – op de drukste dagen hoogstens enkele honderden per dag – gebruik van de bussen, tegenover rond de twintigduizend per werkdag op de metro. Dan is het zowel financieel als op het gebied van duurzaamheid een betere keuze om de bussen alleen nog te laten rijden in het geval zich een verstoring voordoet.”

Spitsritten

De nieuwe metrolijn rijdt al ruim een week, maar alleen op de B-lijn. Zo kon zowel de vervoerder als de reizigers aan de nieuwe lijn wennen. Vanaf maandag 4 november zullen er spitsritten op lijn A worden toegevoegd. Daarmee rijden de metro’s op lijn A in de ochtend- en avondspits door tot Vlaardingen West en bovendien kunnen reizigers tijdens de spitsuren op dit stuk van het traject elke vijf minuten een metro pakken. Tot dit is ingevoerd geldt de compensatieregeling voor abonnements- en saldoreizigers nog gewoon.

De stadsvervoerder is bovendien bezig met een update van de beveiligingssoftware. Momenteel komt het af en toe voor dat de beveiligingssoftware de snelheid van metro’s op het nieuwe traject ten onrechte automatisch verlaagt. Dit moet op dat moment handmatig worden gereset. RET belooft rond 1 november aanvullende informatie over de software, reizigersaantallen en de voortgang te geven.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.