Nieuwe bussen voor concessie Groningen Drenthe

Zeven fabrikanten leveren bussen voor concessie Groningen Drenthe

Foto: Inge

Drie verschillende busleveranciers leveren de 164 nieuwe zero emissie-bussen die gaan rijden in de concessie Groningen Drenthe. En in totaal heeft vervoerder Qbuzz bij maar liefst zeven verschillende busleveranciers voertuigen besteld voor de nieuwe concessie. “We werken met zeven leveranciers. Het was een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen”, vertelde operationeel directeur Anita Schrage van Qbuzz. De verschillende nieuwe voertuigen werden vrijdag gepresenteerd op de remise in Groningen. 

Door de bussen bij verschillende bouwers te bestellen, spreidt de vervoerder het leveringsrisico. De vervoerder vertrouwt daarom op een goede start van de nieuwe concessie, al moet er nog hard gewerkt worden. De elektrische bussen zijn al geleverd en er zijn ook al testen mee uitgevoerd. Bovendien hebben de chauffeurs training gekregen om met de nieuwe voertuigen te rijden. Alleen enkele bussen van de Franse fabrikant Heuliez, onderdeel van IVECO, zullen naar verwachting iets later instromen.

Grootste elektrische concessie

De concessie Groningen Drenthe behoort qua gebied tot de grootste van Nederland. Daar moet dus de grootste batterij-elektrische concessie van Europa gaan rijden, met dus 164 elektrische bussen van leveranciers Heuliez, Ebusco en VDL. Op termijn komen daar nog waterstofbussen bij. Dan heeft Qbuzz hiermee ook de grootste waterstofconcessie ter wereld te pakken. Met een combinatie van batterij-elektrische bussen, waterstofbussen en voertuigen op  Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) wordt een CO2-reductie gerealiseerd van 90 procent.

Het gaat om busleveranciers VDL, Ebusco, nieuwkomer Heuliez, Mercedes-Benz, Setra, Van Hool en Tribus levert de Volkswagen Civitas Economy. Die verschillende bussen zijn allemaal bedoeld voor verschillende doeleinden. De Ebusco’s hebben een grote actieradius van 220 tot 280 kilometer en kunnen daarom rijden in het streekvervoer. De Heuliez-bussen passen volgens Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma goed bij de Qlink-look en –feel en de VDL-bussen worden ingezet in het stadsvervoer. “Het heeft de toekomst dat er bij elke vervoerder bussen van meerdere leveranciers rijden”, legt Spijksma uit.

Tekst loopt door onder foto

Nieuwe bussen concessie Groningen Drenthe

Waterstofbussen

Bovendien komen er volgend jaar nog eens twintig waterstofbussen bij van het Belgische Van Hool. Dit is het gevolg van een samenwerking tussen de provincies, het Rijk en Europese instellingen. In Groningen zien ze veel kansen voor waterstof. Zo stelt Spijksma: “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan net zo hard als voor batterij-elektrische bussen, alleen we zijn met waterstof later begonnen.”

De partijen willen bovendien op termijn een proef starten met een touringcar op waterstof. Daarvoor wordt een bestaande coach omgebouwd, die dan met gemiddeld 100 kilometer per uur kan rijden over de HOV-lijn tussen Emmeloord en Groningen. De proef duurt twee jaar.

Infrastructuur

Elektrische bussen lijken inmiddels eerder regel dan uitzondering bij nieuwe OV-concessies in Nederland, maar tot nog toe worden de elektrische bussen vaak bij één partij besteld. Nu er meerdere verschillende types moeten worden opgeladen, heeft dat dan ook veel gevergd van de laadinfrastructuur. De Ebusco’s laden aan de stekker, terwijl de bussen van VDL en Heuliez allebei via een pantograaf laden. Daarvoor is de laadinfrastructuur interoperabel gemaakt.

Tekst loopt door onder foto

Bovendien heeft Heliox een groot aantal nieuwe laadpunten gerealiseerd. In de twee noordelijke provincies zijn 23 nieuwe laadplekken voor opportunity charging en ook nog eens vier plekken om op het depot te laden in Groningen, Emmen en Assen. De opdrachtgever heeft hier geholpen om dat voor elkaar te krijgen. Het OV-bureau legde de verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur namelijk niet volledig bij de vervoerder, maar was al voordat de concessie was gegund in gesprek gegaan met partijen uit de energiesector.

Programma van Eisen

Gedeputeerde Fleur Gräper is in ieder geval erg tevreden over alles wat in de nieuwe concessie aangeboden wordt. Zij is ook voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe en gaf toe dat dat ze eerder tot voorzichtigheid werd gemaand omdat ze te veel zou eisen in het Programma van Eisen. Er werd zelfs gevreesd dat de aanbesteding zou kunnen mislukken. De huidige vervoerder Qbuzz won, maar er kwamen in totaal drie biedingen binnen van vervoerders. “De markt kan dus heel veel.”

De hoge investeringen voor duurzaam vervoer konden worden gedaan zonder dat de provincies moesten inleveren op de kwaliteit van het openbaar vervoer. Dat was belangrijk voor de opdrachtgever, omdat hier in de afgelopen jaren is gemerkt dat een hogere kwaliteit van het OV ook zorgt voor een toegenomen gebruik. Volgens de Drentse gedeputeerde Cees Bijl moet het OV aantrekkelijk zijn in zowel frequentie als materieel. En dat zal in de komende jaren zo blijven, denkt ook Wilko Mol, directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. “Het wordt alleen maar beter voor de reizigers. Er is geen achteruitgang.”

Buslengtes

Qbuzz wil wel in de concessie zorgen dat de OV-bussen gemakkelijker te herkennen zijn. Nu rijden er al veel verschillende lengtes door de twee provincies, maar die bussen hebben nog een andere vormgeving of andere faciliteiten. Het was een speerpunt om dit te verhelpen. De bussen van 7, 12 en 18 meter krijgen dezelfde vormgeving en dezelfde faciliteiten, zoals wifi, usb-aansluitingen, reisinformatieschermen en vaste OV-chipkaartlezers. “Alles wat je van de grote bus gewend bent, mag je straks ook van de kleine bus verwachten”, aldus Qbuzz.

Bovendien gaan die kleine busjes ook onder supervisie vallen van de Qbuzz-reisregie. Zo wordt het gemakkelijker om in de gaten te houden waar de bussen rijden en als zodanig informatie te geven over mogelijke overstappen. Qbuzz werkt bovendien aan een reisplatform waarin alle beschikbare vormen van vervoer worden gecombineerd tot een optimaal en op persoonlijke omstandigheden afgestemd reisplan. “Alles wat je van de grote bus gewend bent, mag je straks ook van de kleine bus verwachten”, aldus de vervoerder.

Lees ook:

Bijna 100 nieuwe Setra- en Mercedes-bussen voor Qbuzz
Qbuzz tekent contract voor MaaS-platform in Groningen en Drenthe
Tribus ontwikkelt nieuw model lagevloerbus Civitas Economy

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Zeven fabrikanten leveren bussen voor concessie Groningen Drenthe”

Guus Leussink|03.12.19|19:59

Ik begrijp niet waarom er opeens Franse Heuliez bussen moeten komen. Arriva heeft ze ook gehad en ze zijn weinig geliefd en twijfelachtig van kwaliteit. En zoals het een goed frans/italiaans bedrijf betaamt komen ze ook nog eens te laat.

Pat Rick|04.12.19|11:54

@Guus: Heuliez is een dochter van het Italiaanse Iveco. Qbuzz een dochter van Busitalia, dat weer een dochter is van de Italiaanse Spoorwegen (eigendom van de Italiaanse Staat)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zeven fabrikanten leveren bussen voor concessie Groningen Drenthe | OVPro.nl
Nieuwe bussen voor concessie Groningen Drenthe

Zeven fabrikanten leveren bussen voor concessie Groningen Drenthe

Foto: Inge

Drie verschillende busleveranciers leveren de 164 nieuwe zero emissie-bussen die gaan rijden in de concessie Groningen Drenthe. En in totaal heeft vervoerder Qbuzz bij maar liefst zeven verschillende busleveranciers voertuigen besteld voor de nieuwe concessie. “We werken met zeven leveranciers. Het was een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen”, vertelde operationeel directeur Anita Schrage van Qbuzz. De verschillende nieuwe voertuigen werden vrijdag gepresenteerd op de remise in Groningen. 

Door de bussen bij verschillende bouwers te bestellen, spreidt de vervoerder het leveringsrisico. De vervoerder vertrouwt daarom op een goede start van de nieuwe concessie, al moet er nog hard gewerkt worden. De elektrische bussen zijn al geleverd en er zijn ook al testen mee uitgevoerd. Bovendien hebben de chauffeurs training gekregen om met de nieuwe voertuigen te rijden. Alleen enkele bussen van de Franse fabrikant Heuliez, onderdeel van IVECO, zullen naar verwachting iets later instromen.

Grootste elektrische concessie

De concessie Groningen Drenthe behoort qua gebied tot de grootste van Nederland. Daar moet dus de grootste batterij-elektrische concessie van Europa gaan rijden, met dus 164 elektrische bussen van leveranciers Heuliez, Ebusco en VDL. Op termijn komen daar nog waterstofbussen bij. Dan heeft Qbuzz hiermee ook de grootste waterstofconcessie ter wereld te pakken. Met een combinatie van batterij-elektrische bussen, waterstofbussen en voertuigen op  Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) wordt een CO2-reductie gerealiseerd van 90 procent.

Het gaat om busleveranciers VDL, Ebusco, nieuwkomer Heuliez, Mercedes-Benz, Setra, Van Hool en Tribus levert de Volkswagen Civitas Economy. Die verschillende bussen zijn allemaal bedoeld voor verschillende doeleinden. De Ebusco’s hebben een grote actieradius van 220 tot 280 kilometer en kunnen daarom rijden in het streekvervoer. De Heuliez-bussen passen volgens Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma goed bij de Qlink-look en –feel en de VDL-bussen worden ingezet in het stadsvervoer. “Het heeft de toekomst dat er bij elke vervoerder bussen van meerdere leveranciers rijden”, legt Spijksma uit.

Tekst loopt door onder foto

Nieuwe bussen concessie Groningen Drenthe

Waterstofbussen

Bovendien komen er volgend jaar nog eens twintig waterstofbussen bij van het Belgische Van Hool. Dit is het gevolg van een samenwerking tussen de provincies, het Rijk en Europese instellingen. In Groningen zien ze veel kansen voor waterstof. Zo stelt Spijksma: “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan net zo hard als voor batterij-elektrische bussen, alleen we zijn met waterstof later begonnen.”

De partijen willen bovendien op termijn een proef starten met een touringcar op waterstof. Daarvoor wordt een bestaande coach omgebouwd, die dan met gemiddeld 100 kilometer per uur kan rijden over de HOV-lijn tussen Emmeloord en Groningen. De proef duurt twee jaar.

Infrastructuur

Elektrische bussen lijken inmiddels eerder regel dan uitzondering bij nieuwe OV-concessies in Nederland, maar tot nog toe worden de elektrische bussen vaak bij één partij besteld. Nu er meerdere verschillende types moeten worden opgeladen, heeft dat dan ook veel gevergd van de laadinfrastructuur. De Ebusco’s laden aan de stekker, terwijl de bussen van VDL en Heuliez allebei via een pantograaf laden. Daarvoor is de laadinfrastructuur interoperabel gemaakt.

Tekst loopt door onder foto

Bovendien heeft Heliox een groot aantal nieuwe laadpunten gerealiseerd. In de twee noordelijke provincies zijn 23 nieuwe laadplekken voor opportunity charging en ook nog eens vier plekken om op het depot te laden in Groningen, Emmen en Assen. De opdrachtgever heeft hier geholpen om dat voor elkaar te krijgen. Het OV-bureau legde de verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur namelijk niet volledig bij de vervoerder, maar was al voordat de concessie was gegund in gesprek gegaan met partijen uit de energiesector.

Programma van Eisen

Gedeputeerde Fleur Gräper is in ieder geval erg tevreden over alles wat in de nieuwe concessie aangeboden wordt. Zij is ook voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe en gaf toe dat dat ze eerder tot voorzichtigheid werd gemaand omdat ze te veel zou eisen in het Programma van Eisen. Er werd zelfs gevreesd dat de aanbesteding zou kunnen mislukken. De huidige vervoerder Qbuzz won, maar er kwamen in totaal drie biedingen binnen van vervoerders. “De markt kan dus heel veel.”

De hoge investeringen voor duurzaam vervoer konden worden gedaan zonder dat de provincies moesten inleveren op de kwaliteit van het openbaar vervoer. Dat was belangrijk voor de opdrachtgever, omdat hier in de afgelopen jaren is gemerkt dat een hogere kwaliteit van het OV ook zorgt voor een toegenomen gebruik. Volgens de Drentse gedeputeerde Cees Bijl moet het OV aantrekkelijk zijn in zowel frequentie als materieel. En dat zal in de komende jaren zo blijven, denkt ook Wilko Mol, directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe. “Het wordt alleen maar beter voor de reizigers. Er is geen achteruitgang.”

Buslengtes

Qbuzz wil wel in de concessie zorgen dat de OV-bussen gemakkelijker te herkennen zijn. Nu rijden er al veel verschillende lengtes door de twee provincies, maar die bussen hebben nog een andere vormgeving of andere faciliteiten. Het was een speerpunt om dit te verhelpen. De bussen van 7, 12 en 18 meter krijgen dezelfde vormgeving en dezelfde faciliteiten, zoals wifi, usb-aansluitingen, reisinformatieschermen en vaste OV-chipkaartlezers. “Alles wat je van de grote bus gewend bent, mag je straks ook van de kleine bus verwachten”, aldus Qbuzz.

Bovendien gaan die kleine busjes ook onder supervisie vallen van de Qbuzz-reisregie. Zo wordt het gemakkelijker om in de gaten te houden waar de bussen rijden en als zodanig informatie te geven over mogelijke overstappen. Qbuzz werkt bovendien aan een reisplatform waarin alle beschikbare vormen van vervoer worden gecombineerd tot een optimaal en op persoonlijke omstandigheden afgestemd reisplan. “Alles wat je van de grote bus gewend bent, mag je straks ook van de kleine bus verwachten”, aldus de vervoerder.

Lees ook:

Bijna 100 nieuwe Setra- en Mercedes-bussen voor Qbuzz
Qbuzz tekent contract voor MaaS-platform in Groningen en Drenthe
Tribus ontwikkelt nieuw model lagevloerbus Civitas Economy

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Zeven fabrikanten leveren bussen voor concessie Groningen Drenthe”

Guus Leussink|03.12.19|19:59

Ik begrijp niet waarom er opeens Franse Heuliez bussen moeten komen. Arriva heeft ze ook gehad en ze zijn weinig geliefd en twijfelachtig van kwaliteit. En zoals het een goed frans/italiaans bedrijf betaamt komen ze ook nog eens te laat.

Pat Rick|04.12.19|11:54

@Guus: Heuliez is een dochter van het Italiaanse Iveco. Qbuzz een dochter van Busitalia, dat weer een dochter is van de Italiaanse Spoorwegen (eigendom van de Italiaanse Staat)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.