Elektrische bussen Connexxion (foto: Ebusco)

Busfabrikant Ebusco kondigt beursgang aan

Elektrische bussen Connexxion. Foto: Ebusco

De Nederland busfabrikant Ebusco wil de Amsterdamse beurs op. Het bedrijf uit Brabant wil daarmee circa 300 miljoen euro ophalen om internationale groei te versnellen en de naamsbekendheid te vergroten. De beursgang moet nog deze maand een feit zijn.

“We zien de voorgenomen beursgang als de aangewezen weg om onze groei te versnellen en onze missie – het aanjagen van de transitie naar emissievrije mobiliteit – waar te maken”, licht CEO Peter Bijvelds toe. “Toegang tot de aandelenkapitaalmarkten stelt ons in staat om, gebruikmakend van onze technologische voorsprong, onze internationale groeiplannen uit te rollen.”

De aandelen kunnen niet worden gekocht door particuliere beleggers. Ze worden namelijk geplaatst bij institutionele beleggers in Nederland en verschillende andere landen.

Composieten bus

De technologische voorsprong heeft het in 2012 opgerichte Ebusco volgens Bijvelds te danken aan het feit dat het geen verleden heeft met dieselbussen. “Door ons vanaf de start puur op elektrische bussen en oplaadsystemen te richten, zijn we erin geslaagd een revolutionaire en unieke bus te ontwikkelen die een echte gamechanger is in onze wereldwijde industrie. Dit biedt ons een goede uitgangspositie om te profiteren van het groeiende momentum, zowel in de markt als regelgeving.”

De CEO doelt daarmee op de eerder dit jaar gepresenteerde Ebusco 3.0. Deze bus is door het gebruik van composieten bijna een derde lichter dan een conventionele bus, wat zorgt voor een lager energieverbruik en grotere actieradius van zo’n 575 kilometer. Bovendien is de geschatte levensduur van het voertuig door het gebruik van composietmateriaal bijna 25 jaar.

Nieuwe fabriek in Deurne

Ebusco telt 214 medewerkers en noteerde vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro. De coronacrisis heeft weliswaar geleid tot een afname in bestellingen door vervoerders, maar herstel van de markt vertaalt zich volgens Ebusco in een sterk en snelgroeiend orderboek. Die is namelijk met circa tweederde gestegen van 140 bussen in juni naar 232 bussen eind september. Op dit moment rijden er 346 voertuigen van Ebusco in zeven Europese landen.

Naast het hoofdkantoor in Deurne heeft Ebusco een productiefaciliteit in China, maar de productie van het nieuwste model 3.0 wordt naar Nederland gehaald. Daarvoor wordt eind oktober een nieuwe fabriekshal geopend in Deurne, waarvan de productiecapaciteit in 2022 op vijfhonderd bussen per jaar zal liggen. De nieuwe fabriek wordt geopend door Koning Willem-Alexander.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Busfabrikant Ebusco kondigt beursgang aan | OVPro.nl
Elektrische bussen Connexxion (foto: Ebusco)

Busfabrikant Ebusco kondigt beursgang aan

Elektrische bussen Connexxion. Foto: Ebusco

De Nederland busfabrikant Ebusco wil de Amsterdamse beurs op. Het bedrijf uit Brabant wil daarmee circa 300 miljoen euro ophalen om internationale groei te versnellen en de naamsbekendheid te vergroten. De beursgang moet nog deze maand een feit zijn.

“We zien de voorgenomen beursgang als de aangewezen weg om onze groei te versnellen en onze missie – het aanjagen van de transitie naar emissievrije mobiliteit – waar te maken”, licht CEO Peter Bijvelds toe. “Toegang tot de aandelenkapitaalmarkten stelt ons in staat om, gebruikmakend van onze technologische voorsprong, onze internationale groeiplannen uit te rollen.”

De aandelen kunnen niet worden gekocht door particuliere beleggers. Ze worden namelijk geplaatst bij institutionele beleggers in Nederland en verschillende andere landen.

Composieten bus

De technologische voorsprong heeft het in 2012 opgerichte Ebusco volgens Bijvelds te danken aan het feit dat het geen verleden heeft met dieselbussen. “Door ons vanaf de start puur op elektrische bussen en oplaadsystemen te richten, zijn we erin geslaagd een revolutionaire en unieke bus te ontwikkelen die een echte gamechanger is in onze wereldwijde industrie. Dit biedt ons een goede uitgangspositie om te profiteren van het groeiende momentum, zowel in de markt als regelgeving.”

De CEO doelt daarmee op de eerder dit jaar gepresenteerde Ebusco 3.0. Deze bus is door het gebruik van composieten bijna een derde lichter dan een conventionele bus, wat zorgt voor een lager energieverbruik en grotere actieradius van zo’n 575 kilometer. Bovendien is de geschatte levensduur van het voertuig door het gebruik van composietmateriaal bijna 25 jaar.

Nieuwe fabriek in Deurne

Ebusco telt 214 medewerkers en noteerde vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro. De coronacrisis heeft weliswaar geleid tot een afname in bestellingen door vervoerders, maar herstel van de markt vertaalt zich volgens Ebusco in een sterk en snelgroeiend orderboek. Die is namelijk met circa tweederde gestegen van 140 bussen in juni naar 232 bussen eind september. Op dit moment rijden er 346 voertuigen van Ebusco in zeven Europese landen.

Naast het hoofdkantoor in Deurne heeft Ebusco een productiefaciliteit in China, maar de productie van het nieuwste model 3.0 wordt naar Nederland gehaald. Daarvoor wordt eind oktober een nieuwe fabriekshal geopend in Deurne, waarvan de productiecapaciteit in 2022 op vijfhonderd bussen per jaar zal liggen. De nieuwe fabriek wordt geopend door Koning Willem-Alexander.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.