Ebusco 3.0

Ebusco presenteert nieuwe zuinige bus: “De impact van de energiecrisis is groot”

Ebusco CEO Peter Bijvelds spreekt de menigte toe bij de presentatie van de nieuwe Ebusco 3.0 bus. Foto: Ebusco

In navolging van de twaalf meter lange Ebusco 3.0, presenteerde de busbouwer uit Deurne vorige week de variant van achttien meter. Peter Bijvelds, CEO van Ebusco, is blij met de nieuwe bus. “De eerste orders uit onder andere Oslo zijn al binnen. Steeds meer vervoerders kiezen met de huidige energieprijzen voor een zo licht mogelijke bus.”

De nieuwe bus werd voor een volle zaal geïnteresseerden, op het hoofdkantoor in Deurne, goed ontvangen. “Ik heb alleen maar positieve reacties gehoord”, zegt Bijvelds. Ook Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, was digitaal aanwezig om de nieuwe efficiënte 18-meter bus van Ebusco te bewonderen en hield zelf ook een korte presentatie. De bus is efficiënt door een enorme gewichtsreductie ten opzichte van zijn voorganger.

Ebusco zet daar vol op in. Daar is een hele simpele reden voor. “Gewicht is een van de belangrijkste pijlers van de energieconsumptie. Als jij tijdens het hardlopen een zak van 35 kilo op je rug moet meedraaien, dan vertraagt dat je fors.”

Orders stromen binnen

De nieuwe lange Ebusco 3.0 weegt iets meer dan 14 duizend kilo. “Bij onze vorige bus zaten we net iets boven de 20 duizend kilo, terwijl de concurrentie rond 21 duizend zit. Onze nieuwe bus is ten opzichte van dat getal gewoon 31 procent lichter. Dat is echt fors. Dat gewicht hoef je niet elke keer meer mee te slepen.”

De energiecrisis zorgt voor wind in de zeilen van Ebusco. De orders stromen binnen. “Het totale orderbook zit net iets boven de 1.400 bussen. De energie is natuurlijk veel duurder geworden en dat heeft een impact op de verkoop, meent Bijvelds. “Eerst betaalde je per kilometer zeven of acht cent aan elektriciteit. Momenteel is dat twintig of zelfs dertig cent.” De zuinige Ebusco-bus is daarom nu nog een stuk voordeliger.

Het helpt ook mee dat de Ebusco 3.0-bussen al rondrijden in München. “Met die bussen kunnen we aantonen hoe zuinig onze bussen echt zijn.” De Ebusco-topman ziet hier een verandering in de markt. “Vroeger werd een dieselbus vergeleken met een elektrische bus. Maar nu gaat het tussen elektrische bussen onderling. Gewicht is daarbij een belangrijke pijler.”

De 18-meter Ebusco 3.0 werd vrijdag 16 december gepresenteerd aan het publiek. Foto: Ebusco

Voeten in de aarde

Een gewichtsreductie van ruim dertig procent behaal je niet zomaar. Ebusco is in 2016 gestart met het programma om de bus niet van aluminium te maken, maar van composiet. Daarvoor was tijd en geld nodig. “Op de arbeidsmarkt zijn weinig mensen beschikbaar die verstand hebben van het verwerken van composiet in de structuur. Daarvoor moet je echt naar de luchtvaart. We hebben toen heel veel mensen van Fokker overgenomen.”

Daarnaast had Ebusco ook last van de materiaalprijzen. “Koolstofvezel is gewoon negen keer duurder dan staal, al heb je ook veel minder koolstofvezels nodig. De grootste uitdaging van de nieuwe bus is wel de gewichtsreductie geweest.”

Afschrijving

Een ander groot voordeel van een bus van composiet is de afschrijving, stelt Bijvelds. “De levensduur van de bus is veel langer. De bus roest niet. De bus kan makkelijk twintig jaar meegaan.” Dat was vroeger wel anders. “Vroeger werd de levensduur bepaald door de emissieklasse. Als de bus daar niet meer aan voldeed dan werd die verscheept naar buiten Europa. Met de elektrische bussen heb je dat niet meer. Je moet hooguit een keer het batterijpakket vervangen. De bus kan daarna gewoon weer doorrijden.”

De nieuwe bussen van Ebusco zijn al te bewonderen in München. Momenteel worden ze uitgeleverd in Hilversum en gaan ze rijden in de concessie Gooi- en Vechtstreek. Ook in IJssel-Vecht gaan de bussen voor EBS rijden. Dat zijn allemaal de Ebusco 3.0-bussen. De langere bussen worden eind dit jaar uitgeleverd aan Noorwegen, Zweden en Frankrijk. “We zitten al boven de 150 fixed orders”, zegt Bijvelds trots.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.