Conflict

Pro-Palestina actiegroep roept op: sluit EBS uit voor aanbesteding Zuid Holland Noord

Busstation Leiden
LEIDEN - Busstation nabij het station Leiden Centraal. ANP - Hollandse Hoogte - Dijkstra bv ANP/ Hollandse Hoogte /Fotopersburo Dijkstra/Paul Dijkstra

Zuid-Holland zou het vervoer in het noorden van de provincie niet moeten gunnen aan busmaatschappij EBS. Dat staat in een oproep van de stichting Diensten en Onderzoek Centrum Palestina (docP). Het Nederlandse busbedrijf valt onder het Israëlische moederbedrijf Egged. Volgens het centrum, dat zich inzet voor de Palestijnse belangen, moet Zuid-Holland de vervoerder daarom uitsluiten. 

Egged is actief in de door Israël bezette delen van de Westelijke Jordaanoever. In een brief doet docP “een klemmend beroep” op de provincie om EBS uit te sluiten voor de aanbesteding. De brief staat op de agenda in de komende commissievergadering van Provinciale Staten van Zuid-Holland.

Volgens een woordvoerder van EBS, dat het openbaar vervoer al verzorgt in onder meer de regio’s Waterland, Haaglanden en IJssel-Vecht, verstuurt de pro-Palestijnse stichting bij vrijwel alle aanbestedingen dergelijke brieven aan opdrachtgevers. “Het heeft er nog nooit toe geleid dat we ergens zijn uitgesloten. We zien dit dus ook met vertrouwen tegemoet. We zijn een Nederlands bedrijf met inderdaad een Israëlisch moederbedrijf, maar we mogen hier gewoon ons werk doen.”

Miljard euro

Naast EBS hebben ook de huidige vervoerder Arriva, Qbuzz en Transdev een bod ingediend voor de ov-concessie Zuid-Holland Noord. Daar vallen achttien gemeenten onder, waaronder Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda. Volgens gedeputeerde Frederik Zevenbergen (Verkeer en Vervoer) is dit de grootste ov-aanbesteding in Zuid-Holland met een marktwaarde tot 1 miljard euro.

Naar verwachting maakt Zuid-Holland eind deze maand bekend welke vervoerder de aanbesteding ‘wint’. Die partij mag dan vanaf eind volgend jaar het openbaar vervoer in de betreffende regio uitvoeren. Het gaat om een aanbesteding voor acht jaar, maar de provincie maakt daar vijftien jaar van als de betreffende vervoersmaatschappij vanaf de start bussen emissieloos laat rijden.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP