Grens succes OV-fiets nog niet in zicht

Opnieuw een record voor de OV-fiets. In vergelijking met een jaar eerder zijn er in de eerste vijf maanden van 2019 een half miljoen extra ritten afgelegd met deze deelfiets van NS. Dat is een groei van 33 procent. In totaal werden er in heel 2018 nog 4,2 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets.

Het succes van deze deelfiets is bij NS al enkele jaren bekend. Het gebruik neemt jaarlijks toe en met name sinds 2017 gaat het hard. Dat verklaart NS door het afschaffen van het abonnement op de OV-fiets. Tot die tijd was het noodzakelijk om voor een paar euro een abonnement aan te vragen en dat werd door reizigers als een hindernis ervaren. NS besloot daarom de huur iets duurder te maken, maar de OV-fiets wel voor iedereen beschikbaar te stellen.

2 miljoen ritten

In de eerste vijf maanden van 2019 zijn er bijna 2 miljoen ritten afgelegd met de OV-fiets. Dat is dus al een forse stijging in vergelijking met een jaar eerder, want destijds werden er in dezelfde periode 1,5 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Volgens NS bewijst dit weer hoe goed de combinatie fiets en trein werkt. Inmiddels heeft de vervoerder al 20.500 fietsen staan op bijna 300 stationslocaties in Nederland.

De fiets is een populaire keuze voor de reis naar of vanaf het station. Circa de helft van de treinreizigers gebruikt een fiets om op het station te komen en ongeveer 15 procent kiest voor het laatste deel een fiets. In augustus gaat het laatste deel van de nieuwe fietsenstalling op Utrecht Centraal open. Met ruimte voor 12.500 fietsen, is dat volgens ProRail de grootste fietsenstalling ter wereld.

“Hoe drukker en voller onze binnensteden de komende jaren worden, des handiger de fiets en de trein samen zijn”, aldus NS. De verwachting is daarom ook dat er de komende jaren alleen maar meer ruimte nodig zal zijn om fietsen te stallen bij stations. Op dit moment zijn er ongeveer 490.000 stallingsplaatsen in Nederland, maar dit zal moeten groeien naar circa 600.000 plekken in 2030. Of dit ook werkelijk gerealiseerd wordt, zal afhankelijk zijn van de beschikbare co-financiering.

Meer fietskilometers

NS steunt echter de ambities van Tour de Force om in 2027 20 procent meer fietskilometers te realiseren en flink te investeren in snelle fietsroutes en meer stallingen. Om de fiets nog populairder te maken, werkt de spoorvervoerder in het NS Fiets Innovatielab aan verschillende idee├źn. Dan gaat het bijvoorbeeld om vragen als: hoe stal je je fiets sneller? Hoe kunnen we meer mensen gebruik laten maken van dezelfde OV-fiets? En kunnen we iets verzinnen voor het gehannes met OV-fietssleutels?

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.