‘Uiterlijk in 2021 invoering van nieuwe betaalwijzen in OV’

Reizigers moeten uiterlijk in 2021 nieuwe betaalwijzen, zoals de smartphone of bankpas, kunnen gebruiken om hun OV-rit af te rekenen. Als die alternatieven goed werken, kan nog eens twee jaar later de techniek achter de OV-chipkaart uitgezet worden. Het is dan niet meer nodig om vooraf saldo te laden op de kaart. Dit streven maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven kenbaar in een brief aan concessieverleners en concessiehouders.

In de brief legt ze uit dat het huidige OV-betaalsysteem niet bruikbaar is om de omslag naar een drempelloze reis te ondersteunen. Bovendien is de bestaande techniek aan vervanging toe, omdat die relatief duur is en niet geschikt is voor nieuwe betaalwijzen naast de OV-chipkaart. Na de landelijke invoering van de nieuwe techniek zal anoniem reizen gewoon mogelijk blijven.

Fasen

Om dit streven te halen, moeten er drie trajecten worden gevolgd. Dan gaat het in eerste instantie om het doorontwikkelen van de nieuwe technieken. Speciale aandacht moet daarbij gegeven worden aan de belangen en bezwaren van alle betrokkenen. Onlangs benoemden de consumentenorganisaties in een manifest nog twaalf eisen aan een opvolger van de OV-chipkaart. Een erg belangrijke voorwaarde was om de OV-chipkaart niet te vervangen totdat het alternatief bewezen heeft qua gemak en prijs gelijkwaardig te zijn.

Ten tweede moet er door de concessiehouders en -verleners consensus worden bereikt over de financiële effecten en moet de planning worden afgestemd. Want de concessies lopen op verschillende momenten af. Bij een landelijke invoering moet hierover overlegd worden. Het laatste traject is het uitzetten van de huidige techniek achter de OV-chipkaart. Dit kan zodra het nieuwe systeem betrouwbaar werkt en aan alle voorwaarden voldoet.

Voordelen

Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit nieuwe betaalsysteem het reisgemak van de reizigers verbetert, mede omdat dit de invoering van Mobility as a Service moet faciliteren en bijvoorbeeld toegepast kan worden voor buitenlandse bestemmingen. Met het huidige ‘gesloten’ systeem is dat geen optie. Die nieuwe betaalwijzen leiden volgens Van Veldhoven dus bijvoorbeeld tot extra reizigers en extra opbrengsten.

Hier komt ook nog eens bij dat de kosten van het nieuwe systeem lager zijn dan de kosten voor het huidige systeem. “De landelijke invoering van de nieuwe betaalwijzen zal volgens verwachting, bij voorkomen van opbrengstenderving, budgettair neutraal ingevoerd kunnen worden in tien jaar tijd”, schrijft de staatssecretaris. Ze heeft ook aan NS laten weten dit niet te willen bekostigen, maar wel open te staan voor financiering.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.