‘Camerasystemen beste benut bij integratie in één platform’

Reiziger met camera Hikvision (foto: Hikvision)
Via Hikvision

Van brandpreventie tot hulp bij ongelukken: er is steeds meer mogelijk met camerasystemen. Door de verschillende technologieën in één platform bij elkaar te brengen, wordt het meeste uit alle camera’s in voertuigen en op remises gehaald. Hoe gaat dat in zijn werk en wat is er mogelijk?

Samen met Rolf van den Hoek van Hikvision duiken we voor één dag in een virtuele meldkamer waar gebruik wordt gemaakt van een softwareplatform waar tal van analoge en IP-systemen samenkomen. “Van hieruit kunnen de systemen worden beheerd, alarmen worden afgehandeld, preventief worden meegekeken of direct bij calamiteiten. Achteraf kun je beelden veiligstellen en de historie van alarmen terugzoeken.”

02.30 uur – preventieve controle

In het platform duikt een melding op. Het is tijd om een ‘geplande’ virtuele ronde te maken op een bepaalde locatie van de busremise. Achter het bureau worden de locaties bekeken en in het systeem rapporteert de operator dat er geen bijzonderheden zijn.

03.30 uur – indringers met graffiti

Op het opstelterrein van de metro komt een thermisch alarm binnen. De operator accepteert die en ziet dat de thermische camera met behulp van de pan-tilt-zoomfunctie automatisch een stel graffiti-artiesten aan het volgen is. Er wordt snel een snapshot gemaakt en doorgestuurd naar de bewaking. Die hebben via een app direct toegang tot het beeld en spreken de indringers via luidsprekers op de locatie toe. Aanvankelijk zijn ze daarvan niet onder de indruk. Tot de lichten volledig aangaan en het geblaf van honden te horen is.

08.37 uur – ongeluk met een bus

De ochtendploeg is net gestart als een melding binnenkomt van bus 102. Op het beeldscherm is direct te zien waar het voertuig zich bevindt en dat een automatische melding van de G-sensor is binnengekomen. Er komt een botsing met een vrachtwagen in beeld. In de bus lijkt er commotie te zijn ontstaan, maar op het eerste gezicht is er geen ernstig letsel. De hulpdiensten worden gealarmeerd en de rest van de procedures in gang gezet. De beelden van 30 seconden voor het alarm worden direct gedownload, zodat nu al een eerste inschatting kan worden gemaakt van de oorzaak.

10.30 uur – verdachte activiteit op de remise

Het toegangscontrolesysteem van de busremise slaat alarm. Er blijkt gelukkig niets aan de hand. Een werknemer probeert meerdere malen binnen te komen, maar heeft een verkeerde pas in zijn hand.

12.30 uur – afwijkende route

Er komt een geofence-alarm binnen. Een stadsbus wijkt namelijk ver van de route af. Een gijzeling? Gelukkig niet. De bus is buiten dienst en onderweg naar de leverancier voor onderhoud. De chauffeur is het voertuig vergeten af te melden.

15.00 uur – camerastoring

Camera 2 van bus 98 geeft een storing: het beeld is zwart. De pre-alarmopname schept duidelijkheid. Een vandaal vond het nodig om de camera onder te spuiten, maar staat mooi op beeld. Het blijkt een bekende. Makkelijk voor de opsporing en het verhalen van de kosten.

16.00 uur – onbekend voertuig

Een van de camera’s bij de remise geeft een ANPR-melding. Het kenteken van een voertuig dat voor de slagboom staat wordt niet herkend. Via de intercom wordt de chauffeur toegesproken en na verificatie kan de slagboom alsnog open.

16.15 uur – chauffeur bespuugd

Een chauffeur maakt nu pas melding dat hij zojuist in het gezicht is gespuugd. De operator kijkt gelijk de beelden terug over de 4G-verbinding en stelt die alvast veilig. Gezien de beperkte dekking in dat gebied is de kwaliteit laag. Dus wordt er een taak aangemaakt in het systeem om alle beelden van de camera’s vannacht in hoge resolutie veilig te stellen zodra de bus het terrein oprijdt en binnen wifi-bereik heeft.

19.00 uur – te hoge temperatuur

De laatste melding vandaag is een temperatuuralarm van een EV-laadstation. Het lijkt erop dat de thermische camera, die overzicht heeft op het voertuig, op de aansluitconnector een ongebruikelijke temperatuur meet. Een storingsmonteur wordt volgens protocol naar de locatie gestuurd en ontdekt dat de temperatuur gelukkig nog beneden de echte alarmwaarde zit.

Auteur: Redactie OVPro

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.