‘Pauze-eis komt overeen met loonsverhoging van 5%’

De eis van vakbonden om OV-medewerkers vijf minuten langer betaald pauze te laten houden per 2,5 uur werken, zorgt voor een kostenstijging die gelijkstaat aan een loonsverhoging van 4 tot 5 procent per jaar. Dat hebben de vervoerders laten weten na berekeningen. De duur van de pauzes is een van de heikele punten waarop de vervoerders en vakbonden met elkaar worstelen voor een nieuwe cao. 

Dinsdag staan er nieuwe acties op de planning, aangezien er nog steeds geen onderhandelingsresultaat is bereikt. Ze kunnen het niet eens worden over de eisen. Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer hebben de vakbonden sinds de 48-uursstaking zelfs nieuwe eisen gesteld, die helemaal niet in het eerdere ultimatum voor de stakingen op 31 april en 1 mei zouden zijn opgenomen.

Bemiddelaar

De werkgevers doen daarom opnieuw een dringend verzoek aan FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen om in gesprek te gaan. Daarbij is ook gesproken over de inzet van bemiddelaars, om te bekijken wat nodig is om met elkaar tot goede afspraken te komen. Vervoerders juichten dit toe, omdat zij graag zo snel mogelijk verder willen praten over de looptijd van de cao en het concretiseren van de werkdrukafspraken.

Daarvoor heeft CNV enkele concrete voorstellen gedaan, waarover de werkgevers willen praten. Collega-vakbond FNV zou volgens de vervoerders louter een bemiddelaar willen toelaten als de vervoerders toezeggingen doen over extra betaalde pauzes. Dit gaat dus over bevestigingen die nog bovenop het akkoord komen dat afgelopen januari was gesloten.

Maar de werkgevers stellen dat de kosten daarvan erg hoog zijn, namelijk grof geschat even duur als een jaarlijkse loonsverhoging van 4 tot 5 procent. Bovendien betekent dit verder dat werkgevers extra bussen en chauffeurs moeten inzetten om reizigers dezelfde dienstverlening te bieden. “Bovenop het bestaande bod van 8,3 procent, betekent dat minimaal 20 procent loonsverhoging in drie jaar”, aldus de VWOV. “Dat is voor de werkgevers ov geen basis om nieuwe gesprekken te voeren.”

Estafettestakingen

Dinsdag wordt van start gegaan met estafettestakingen om de vervoerders te bewegen tegemoet te komen aan de eisen van de vakbonden. Als eerste wordt gestaakt door OV-personeel in Twente, Arnhem en Nijmegen en in Utrecht. De verwachting is dat er slechts heel beperkt openbaar vervoer rijdt, al zeiden de vervoerders eerder ook dat de stakingsbereidheid bij het personeel minder leek te zijn. De vakbonden weerlegden dit. Wel beraden de bonden in het streekvervoer zich op het aanbod van de werkgevers om binnenkort verder te praten over een nieuwe cao.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘Pauze-eis komt overeen met loonsverhoging van 5%’”

wsm|17.05.18|20:58

Kantoorpersoneel heeft geen doorbetaalde lunchpauzes, om maar even een verschil te noemen. Het is dan ook logisch om de doorbetaalde pauze te vervangen door een half uur onbetaalde pauze ter compensatie van de plaspauzes in de diensten.

Murat Tasova|08.05.18|12:51

Betekent dit dan als je niet plast het wordt uitgekeerd in eurotjes?
Als je het opspaart kan dit wellicht een verlofdag opleveren 😛
Kan lucratief zij als een professionele zeikerd bent :))

Bizar dat er gekozen moet worden tussen plassen (wat elk levend wezen moet doen) en loonsverhoging.
Dit soort kosten heeft elke OV bedrijf toch,dus betalen concessieverlener denk ik (mensen moeten eenmaal plassen, echt bizar)

Leny van Domburg|08.05.18|09:10

Wat een onzin kramen ze weer uit.
De werkgevers zetten nooit extra bussen in.
Dat deden ze al niet en dat gaan ze dus ook nietin de toekomst doen.Hun moto is afpakken en niet meer terug geven! In de crisis tijd hebben ze zat afgepakt onder de mom bezuiniging. Jaja en wie heeft daar een bonus voor gekregen? TERUG GEVEN AAN DE chauffeurs,want hun hebben dat verdiend en niet jullie kantoor lui!!!

Leny van Domburg|08.05.18|08:56

Wat een onzin, de werkgevers zetten echt geen extra bussen in! Dat deden ze nooit en dat gaan ze ook nooit doen
Sterker nog, dat alle passagiers op tijd vervoert worden, komt door de goedheid van de werknemers.
Tot dat het onmogelijk gemaakt wordt door dat werkgevers daar van denken te proficeren.
Jaa u leest het goed, de buschauffeurs moeten terug krijgen wat ze in de crisis jaren gretig hebben afgepakt!!!

Roel Huizing|08.05.18|01:10

Voorheen had men meer ruimte, zodat na max 2.5 u. minimaal 5 min. rust was voor toiletgang, ( werd doorbetaald) dat betekend dus dat de chauffeurs langzamerhand al 5 % hebben ingeleverd Men wil die tijd dus weer terug. En hoe zit dat met kantoorpersoneel die tijdens hun werktijd naar het toilet gaan of een sigaretje roken of effe een bakkie halen ? Die krijgen die tijd toch ook doorbetaald? Het zou rechtsongelijkheid zijn dat chauffeurs hier voor zouden moeten inleveren
Roel