Onenigheid over omvang staking

Er wordt sinds woensdagochtend landelijk gestaakt in het openbaar vervoer omdat werkgevers en werknemers er niet uitkomen over de nieuwe cao. Ook over de mate waarin er wordt gestaakt, zitten de partijen niet op één lijn. FNV zegt dat de stakingsbereidheid rond de 85 procent ligt, maar volgens de VWOV is dat veel te optimistisch.

De werkgeversorganisatie baseert zich op een rondgang langs de aangesloten bedrijven. Dat levert het beeld op dat er aardig wordt doorgewerkt. Bij Arriva wordt aanzienlijk meer gereden dat bij vorige stakingen. Dat geldt ook voor Qbuzz in Groningen, waar volgens VWOV 40 procent van de chauffeurs rijdt terwijl dat bij een eerder staking slechts 10 procent was. Afhankelijk van de regio rijdt bij Connexxion 25 tot 40 procent van de chauffeurs. Bij EBS rijdt ongeveer een derde terwijl Keolis op de Veluwe meer dan dertig bussen op de weg heeft. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “In het hele land zien we dat chauffeurs die zich eerder aansloten bij de staking er voor kiezen om nu te rijden.”

Gratis reizen

FNV Streekvervoer schetst een ander beeld. De vakbond zegt dat de stakingsbereidheid rond de 85 procent ligt en spreekt zelfs van een succes, zij het wel een wrang succes. “Heel rot, vooral voor reizigers, dat het nog steeds nodig blijkt om de boel plat te leggen”, zegt eerste onderhandelaar Paula Verhoef daar over. De vakbond zou liever uit protest mensen gratis laten reizen met het OV, maar in 2008 oordeelde een rechter dat dit diefstal is. Destijds moesten de chauffeurs als boete een deel van hun salaris inleveren. Daarom is volgens FNV alleen een staking nog over als middel om de cao-onderhandelingen weer vlot te trekken.

Lees ook: 

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Onenigheid over omvang staking”

Cornelis Nienoord|29.06.18|20:19

Als oudere van 71 jaar passagier voel ik me de dupe geworden van een stijfkoppige groep van, wel ja “alle werkgevers van het OV. Ik kan dit keer de chauffeurs wel begrijpen. Je zal maar onder zo’n druk moeten werken’. Ik vraag me af of het wel goed is dat busbedrijven niet te veel onder de druk van buitenlandse werkgevers
Zijn gekomen, doordat zij goedkoper zijn?

Een boze passagier.

Remco Maljaars|30.06.18|23:07

Echt ik wordt hier niet goed van als scholier is het belangrijk dat je aan het einde van het jaar naar school kunt om dingen af te ronden ik ben vorige week 3 dagen niet naar school geweest omdat het niet ging dat de chauffeurs het er niet mee eens zijn snap ik maar ga dan wel als het kan met elkaar in overleg hier schiet niemand iets mee op de reizigers zijn degene die het meeste de dupe er van zijn ( wat is Nederland toch dom en ja ik ben Hollands)

tommy piccirillo|01.07.18|09:03

Een typisch voorbeeld van een werkgeversorganisatie die zijn eigen fouten niet wil erkennen en alles afschuift op de werknemersorganisatie. Tuurlijk is het aanbod niet in de lijn der verwachting, echter is een plaspauze en een vermindering van werkdruk erg belangrijk. Vooral dit laatste in het kader van de veiligheid voor alle reizigers. Het wordt tijd dat de werkgeversorganisatie haar verantwoordelijkheid neemt aangezien deze staking al was aangekondigd en nu ‘van geen kwaad bewust is’. Triest!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.