Vakbonden: concurrentiestrijd gaat ten koste van OV-werknemers

Trein Qbuzz MerwedeLingeLijn
Trein Qbuzz MerwedeLingeLijn. Foto: ProMedia

De regionale vervoerders vechten een ruzie uit over de rug van circa 1.200 werknemers van Keolis, Arriva en Qbuzz. Dat vinden de vakbonden CNV Vakmensen, FNV en de VVMC. Vervoerder Qbuzz blijft ontbreken aan de onderhandelingstafel en dus komen de gesprekken over een nieuwe cao Multimodaal maar niet van de grond.

Woensdag sturen de vakbonden een brief aan de werkgevers met een dringend verzoek om uiterlijk vrijdag 14 februari te reageren. Bovendien starten de bonden alvast met de organisatie van actiebijeenkomsten. Op deze bijeenkomsten worden reizigers geïnformeerd en acties voorbereid.

Met drie partijen om tafel

De situatie speelt al langer, want eind vorig jaar wilden Arriva en Keolis de onderhandelingen voor een nieuwe cao beginnen zonder Qbuzz. Sinds die vervoerder het OV in de concessie DMG mag verzorgen, vallen echter verschillende Qbuzz-medewerkers onder de cao Multimodaal. Daarom maakten de bonden duidelijk dat alle drie de vervoerders bij het overleg aanwezig moeten zijn. Tot nog toe is daar geen sprake van.

“Het cao-overleg komt niet van de grond, dat is frustrerend”, constateren de vakbonden. “De vervoersbedrijven gunnen elkaar weinig en voeren een felle concurrentiestrijd. Die gaat ten koste van de werknemers, want die zitten voorlopig nog steeds zonder cao. Dat is voor ons onacceptabel, de werkgevers schofferen daarmee niet alleen de bonden, maar vooral ook de mensen die dagelijks voor hen aan het werk zijn.”

Slechte voorbereiding

Zelfs aan het eerste gesprek in november hebben de vakbonden geen goed gevoel overgehouden. Keolis en Arriva hadden volgens de drie partijen nog geen enkel voorstel voor een nieuwe cao. “Het was gewoon niet goed voorbereid”, zeggen de drie onderhandelaars Wim Eilert van VVMC, Brigitta Paas van FNV en Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen. De bonden eisen een loonsverhoging en maatregelen om het pensioen op een gezonde manier te halen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Vakbonden: concurrentiestrijd gaat ten koste van OV-werknemers”

Robert Post|11.02.20|11:59

Het wordt hoog tijd dat het voortschrijdend inzicht hoe het niet moet, praktische vormgeving krijgt. Wat is er mis met een nationaal OV, opgezet vanuit een centrale overheids-pot? Niet om winsten te scoren, maar om diensten te verlenen. In steden, op het platteland, ook op die plekken waar OV bij op winst beluste ondernemingen niet komt omdat zij niet renderen. Het sociale Rijnlandse model, niet het antisociale Angelsaksische!

kees boer|06.02.20|20:00

Schandalig dat daarmee de werknemers het slachtoffer worden !

Pat Rick|05.02.20|16:37

De vervoersbedrijven hebben geen belang bij nieuwe afspraken, want dan wordt het duurder, terwijl ze vastzitten aan de concessies. Het marktdenken is doorgeschoten en zorgt nu dat er op arbeidsvoorwaarden wordt geconcureerd.

OV moet anders georganiseerd worden, bijvoorbeeld door platte organisatiestructuur: organiseer dit nu als zelfsturende teams (zie boek Eckart’s Notes, Detron, sommige thuiszorgorganisaties). Goedkoper, waardoor er meer OV blijft voor de burger. Belangrijker dan winst…